Blogger Widgets

Παρασκευή 3 Ιουνίου 2011

ΕΕΤΕΚ: Θετικές οι εξαγγελίες για το Τεχνολογικό Λύκειο

Θετικές είναι οι πρώτες εκτιμήσεις της ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ      ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ  για τις εξαγγελίες του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. σχετικά με το Τεχνολογικό Λύκειο.Τα σημεία των εξαγγελιών τα οποία κρίνει η Ενωση  ως θετικά, εφόσον υλοποιηθούν όπως ανακοινώθηκαν, είναι τα εξής:



  • Μορφοποιείται ένα Τεχνολογικό Επαγγελματικό σχολείο με στόχους τη συνέχιση της γενικής παιδείας και κυρίως την προετοιμασία για τον επαγγελματικό βίο. Το σχολείο αυτό απαντά στη διαφορετικότητα των μαθητών στις διαφορετικές επιθυμίες και δυνατότητές τους.
  • Τα προγράμματα σπουδών βασίζονται στα μαθησιακά αποτελέσματα τα οποία είναι συμβατά με τα εθνικά πρότυπα και είναι προσαρμοσμένα στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Πιστωτικών μονάδων (ECVET) αυξάνοντας την εργασιακή κινητικότητα και εκτός της Ελλάδας.
  • Κατοχυρώνονται νομοθετικά τα επαγγέλματα που αντιστοιχούν στις ειδικότητες του Τεχνολογικού Λυκείου.
  • Θεσμοθετείται τμήμα Ειδίκευσης Τεχνικής - Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ( Ε.Τ.Ε.Ε.) διάρκειας φοίτησης ενός έτους μετά τα 3 έτη,  παρέχοντας με τον τρόπο αυτό την απαιτούμενη επαγγελματική επάρκεια στην ειδικότητα. Το τμήμα Ειδίκευσης Τεχνικής - Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ( Ε.Τ.Ε.Ε.) διαφοροποιείται από την Επαγγελματική Κατάρτιση (Ι.Ε.Κ.) διότι θα προσφέρει ολοκληρωμένη γνώση και όχι εξειδίκευση σε κάποια θέματα των ειδικοτήτων και επιπλέον θα διδάσκονται τα αναγκαία μαθήματα γενικής παιδείας. Ο παρεχόμενος τίτλος από το  Ε.Τ.Ε.Ε. είναι επαγγελματικός  (επιπέδου Γ΄ κατά την οδηγία 36/2005) και ταυτόχρονα εκπαιδευτικός ( ISCED 4, Μεταδευτεροβάθμια Εκπαίδευση ).
  • Καθιερώνεται η πρακτική άσκηση ( εκτός της εργαστηριακής διδασκαλίας ) στο Γ΄ έτος και η πρακτική άσκηση/ μαθητεία στο τμήμα   Ειδίκευσης Τεχνικής - Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Ε.Τ.Ε.Ε.
  • Καθιερώνεται η διδασκαλία μαθημάτων υποστήριξης ( 2 ώρες Νέα Ελληνικά και 2 ώρες Μαθηματικά ) ενταγμένων στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Η παρακολούθηση των μαθημάτων αυτών είναι υποχρεωτική σε όσους μαθητές κριθούν με ενδοσχολικό τεστ ότι είναι αναγκαία αλλά και σε όσους το επιθυμούν, με παράλληλη απαλλαγή όσων μαθητών κριθούν επαρκείς.
  • Διευρύνεται και εκσυγχρονίζεται το θεσμικό πλαίσιο των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων ( Σ.Ε.Κ. ) τα οποία  μετεξελίσσονται με πνεύμα νέου και αειφόρου σχολείου ανοιχτού στην τοπική κοινωνία και την Δια Βίου Μάθηση.
  • Εισάγεται ο θεσμός των Πειραματικών Τεχνολογικών Λυκείων.
  • Μετά από επιτυχή φοίτηση 3 ετών παρέχεται ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟ και ΠΤΥΧΙΟ, (στο τμήμα ειδίκευσης Γ΄ τάξης), δίνεται η δυνατότητα εισαγωγής στα ΤΕΙ με Ειδικές Εξετάσεις, συνέχιση σπουδών στο Ε.Τ.Ε.Ε. και εισαγωγή στα ΤΕΙ χωρίς εξετάσεις με πιστοποίηση του πτυχίου τους.
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία οι μαθητές της ΤΕΕ ενδιαφέρονται, παραδοσιακά, για έξοδο στο επάγγελμα ή τη συνέχιση σπουδών στα ΤΕΙ σε ποσοστό περίπου 95%.

Παλαιότερα στα Τ.Ε.Λ. είχε εφαρμοστεί το σύστημα των δύο εκπαιδευτικών διαδρομών στη Γ΄ τάξη και στην κάθε διαδρομή δινόταν απολυτήριο ή πτυχίο. Με τον τρόπο αυτό για την απόκτηση απολυτηρίου και πτυχίου (τα οποία ήταν αναγκαία σε πολλές περιπτώσεις) χρειαζόταν φοίτηση 4 ετών.

Στα Ε.Π.Λ. σε καμία περίπτωση δεν δινόταν πτυχίο με φοίτηση 3 ετών, αλλά με την παρακολούθηση ενός επιπλέον έτους ειδίκευσης.

Στα Τ.Ε.Ε. με φοίτηση 3 ετών δεν δινόταν απολυτήριο σε καμία περίπτωση.

Στα ΕΠΑ.Λ. με φοίτηση 3 ετών δίνονται απολυτήριο και πτυχίο. Αυτό είναι κατ΄ αρχήν ένα πλεονέκτημα του ΕΠΑ.Λ. έναντι όλων των άλλων τύπων σχολείων αλλά παρά ταύτα η προσέλευση των μαθητών στα ΕΠΑ.Λ. είναι ιδιαίτερα χαμηλή. Ο σπουδαιότερος λόγος για τη μειωμένη αυτή προσέλευση είναι, κατά την άποψή μας, τα πολλά διδασκόμενα μαθήματα γενικής παιδείας με αποτέλεσμα το ΕΠΑ.Λ. να μοιάζει περισσότερο με γενικό λύκειο και όχι με επαγγελματικό σχολείο, ο κατακερματισμός των ειδικοτήτων σε ΕΠΑ.Λ. – ΕΠΑ.Σ. και η ανυπαρξία διοικητικής δομής της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
  • Καταργείται ο διχασμός της Τεχνολογικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ. και συνενώνονται οι δύο τύποι σχολείων στο Τεχνολογικό Λύκειο. Με τον τρόπο αυτό ένα ποσοστό μαθητών της ΤΕΕ το οποίο δεν διδασκόταν καθόλου γενικά μαθήματα θα τα διδάσκεται και επιπλέον το ωρολόγιο πρόγραμμα γίνεται 35 ωρών, ενιαίο για όλους.
  • Ορίζεται ποσοστό των εισακτέων με ειδικές εξετάσεις στα ΤΕΙ το οποίο σε καμία περίπτωση δεν θα είναι μικρότερο του ποσοστού που προσδιορίζεται από τον αριθμό μαθητών της Γ΄ τάξης του Τεχνολογικού Λυκείου σε σχέση με το συνολικό αριθμό των μαθητών της Γ΄ τάξης Γενικού και Τεχνολογικού Λυκείου. Το μέτρο αυτό κρίνεται ιδιαίτερα θετικό για την πρόσβαση των μαθητών στα ΤΕΙ διότι είναι πιο δίκαιο σε σχέση με ένα στατικό ποσοστό και επιπλέον αυτό πρακτικά θα αυξήσει σημαντικά το ποσοστό εισαγωγής στα ΤΕΙ όπου παραδοσιακά κατευθύνεται ο κύριος όγκος των μαθητών της ΤΕΕ που επιθυμεί συνέχιση σπουδών μετά το λύκειο.

Παρά τα όσα θετικά εισάγονται με τα νέα μέτρα στην Τεχνολογική Επαγγελματική Εκπαίδευση υπάρχουν καίρια προβλήματα τα οποία παραμένουν άλυτα και είναι δυνατόν να   υπονομεύσουν την μεταρρύθμιση που εξαγγέλθηκε. Τα προβλήματα αυτά είναι:

Ø Παραμένει άλυτο το πρόβλημα της διοικητικής δομής της Τεχνολογικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης διότι δεν έχει ακόμη ιδρυθεί Διεύθυνση Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην Κ.Υ. του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. η οποία θα αποτελέσει το σημείο αναφοράς και καθοδήγησης για την οργάνωση και διοίκηση της ΤΕΕ. Η πρόταση της Ε.Ε.Τ.Ε.Κ. για την διοικητική δομή της ΤΕΕ, την οποία έχουμε καταθέσει στο Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ.  συνίσταται στη δημιουργία τμήματος ΤΕΕ στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και μετατροπή των γραφείων Ε.Ε. σε Διευθύνσεις ΤΕΕ Περιφερειακής Ενότητας ώστε να έχουμε διακριτή διοικητική δομή από την κορυφή μέχρι τη διεύθυνση της σχολικής μονάδας.

Η υπαγωγή της διοίκησης της ΤΕΕ σε ενιαία διοικητική δομή, με την υπόλοιπη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, χωρίς αποφασιστικό ρόλο, είναι μια αρνητική εμπειρία διότι κατ΄ επανάληψη έχουν χειριστεί ανεπιτυχώς θέματα της ΤΕΕ διοικητικά στελέχη τα οποία δεν είχαν βιωματική γνώση της λειτουργίας και των προβλημάτων του χώρου.

Ø Δεν διευκρινίζεται επαρκώς το θέμα της πρακτικής άσκησης και της μαθητείας. Η πρακτική άσκηση και η μαθητεία έχουν θεσμοθετηθεί με τους Νόμους 1566/1985 και 2640/1998 αλλά ουδέποτε εφαρμόστηκαν. Χρειάζεται διασφάλιση ότι η πρακτική άσκηση και η μαθητεία θα είναι καθοδηγούμενες και εποπτευόμενες από εκπαιδευτικούς και σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να γίνει εκμετάλλευση με αποτέλεσμα  οι μαθητευόμενοι να αποτελέσουν ένα φτηνό εργατικό δυναμικό και τίποτε άλλο.

Ø Δεν αναφέρεται τίποτε για τον Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό, την επαναλειτουργία ή όχι των ΓΡΑΣΥ ή κάποιο άλλο διάδοχο σχήμα και δεν φαίνεται ποια μέτρα θα ληφθούν ώστε να αλλάξει η μαθητική ροή μετά το Γυμνάσιο υπέρ της Τεχνολογικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, εάν αυτό είναι το ζητούμενο, διότι έτσι διαφαίνεται από τα στατιστικά στοιχεία για το μαθητικό δυναμικό της ΤΕΕ σε επίπεδο Ε.Ε., την ανεργία των νέων κλπ.

Ø Η Φυσική Αγωγή ενώ αυξάνεται συνολικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα, σε σχέση με όλους τους προηγούμενους τύπους επαγγελματικών σχολείων διακόπτεται η διδασκαλία του μαθήματος στη Γ΄ τάξη. Είναι γνωστό ότι σκοπός της Φ.Α. είναι η αρμονική ανάπτυξη σώματος, πνεύματος και ψυχής και ότι η σωματική ανάπτυξη συμπληρώνεται, κατά Μ.Ο., στην ηλικία των 18 ετών. Με το σκεπτικό αυτό θεωρούμε ότι η διδασκαλία του μαθήματος πρέπει να συνεχίζεται και στη Γ΄ Λυκείου με την προσθήκη 1Ω ή με ανακατανομή των ωρών, 2Ω στην Α΄ τάξη και από 1Ω στις Β΄ και Γ΄  Τάξεις. Η έλλειψη του μαθήματος της γυμναστικής στην Γ΄ τάξη του ΕΠΑ.Λ. δημιουργεί πρακτικά πρόβλημα διότι όλες οι προετοιμασίες για τις παρελάσεις γίνονται σε βάρος άλλων μαθημάτων ενώ στις ΕΠΑ.Σ. που δεν διδάσκεται η γυμναστική οι μαθητές δεν λαμβάνουν ποτέ μέρος σε παρελάσεις.

Ø Δεν ανακοινώθηκε κάτι συγκεκριμένο για το μάθημα της Τεχνολογίας στο Γυμνάσιο  και παραμένει μετέωρη η εξαγγελία της Υπουργού κ. Διαμαντοπούλου ότι: «ενισχύεται ο ρόλος του μαθήματος της Τεχνολογίας στα Γυμνάσια, ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα  να εκτιμήσουν τα οφέλη της ανάπτυξης και της χρήσης της τεχνολογίας και παράλληλα να βοηθηθούν στον τομέα του επαγγελματικού προσανατολισμού τους, 8/12/2010». Η σημασία του μαθήματος της Τεχνολογίας στο Γυμνάσιο για το Τεχνολογικό Λύκειο είναι μεγάλη διότι το μάθημα αυτό, εκτός των άλλων αποτελεί ένα «ζωντανό Επαγγελματικό Προσανατολισμό» και δίνει ευρύτερη πληροφόρηση για Τεχνολογική Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Ø Στην ανακοίνωση για Τεχνολογικό Λύκειο οι μαθητές που ακολουθούν το τμήμα ειδίκευσης αναφέρεται ότι οι απόφοιτοι λαμβάνουν «Απολυτήριο Τεχνολογικού Λυκείου» ενώ όσοι αποφοιτούν από το τμήμα γενικής Παιδείας λαμβάνουν «Απολυτήριο Λυκείου». Η διατύπωση αυτή αφήνει εύκολα να γίνουν παρανοήσεις ότι δηλ. πρόκειται για διαφορετικά απολυτήρια ή ότι τα απολυτήρια αυτά δεν είναι ισότιμα και για το λόγο αυτό θα έπρεπε να αναφέρεται και στις δύο περιπτώσεις το ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟ ΛΥΚΕΙΟΥ.

Ø Σχετικά με τις ειδικότητες που θα λειτουργήσουν στο Τεχνολογικό Λύκειο θα έπρεπε να διευκρινισθεί ότι θα υπάρχουν όλες οι λειτουργούσες, θα δημιουργηθούν και νέες ( σαν ένα εθνικό σύστημα «τράπεζας ειδικοτήτων») και σε κάθε σχολική μονάδα θα επιλέγονται εκείνες που θα υπαγορεύονται από τις τοπικές αναπτυξιακές ανάγκες και κοινωνίες με τη διαδικασία Τεχνολογικό Λύκειο à Δήμος à Περιφερειακό Συμβούλιο à Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ.

Σε κάθε περίπτωση οι εξαγγελίες για το Τεχνολογικό Λύκειο κρίνονται, συνολικά, εκ μέρους της Ε.Ε.Τ.Ε.Κ. ως θετικές και ότι κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Η Ένωσή μας θεωρεί ότι η υλοποίηση των εξαγγελιών θα αποτελέσει δικαίωση των προσπαθειών που κατέβαλε σε επαφές με την πολιτική ηγεσία του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. και την υποβολή συγκεκριμένων προτάσεων, από τις οποίες οι περισσότερες έγιναν αποδεκτές.

Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος                                                                      O Γραμματέας


Κων. Αδριανουπολίτης                                                    Απόστολος Κοκκόσης



Πηγή : esos.gr



Δεν υπάρχουν σχόλια: