Blogger Widgets

Σάββατο 12 Ιανουαρίου 2013

Ελεύθερη εισαγωγή σπουδαστών σε τμήματα χαμηλής ζήτησης

''Σύμφωνα με πρόσφατες δημοσιογραφικές πληροφορίες, 130 έως 150 τμήματα ή σχολές της ανώτατης εκπαίδευσης(πανεπιστημιακού ή τεχνολογικού τομέα) θα κλείσουν ή θα συγχωνευτούν μέχρι τέλος Φεβρουαρίου, ώστε οι μαθητές της Γ’ Λυκείου τον Ιούνιο να έχουν μπροστά τους ένα τελείως διαφορετικό μηχανογραφικό δελτίο επιλογής.


Δυστυχώς πάμε να κάνουμε και πάλι ως Έθνος μία τρύπα στο νερό. Θα κλείσουν τμήματα που ενώ η παραγωγή τα έχει ανάγκη δεν δηλώνονται από μαθητές, και η βάση εισαγωγής είναι χαμηλή.

Αντίθετα τμήματα χωρίς τεκμηριωμένο επιστημονικό υπόβαθρο θα συνεχίσουν να υπάρχουν και να στέλλουν χιλιάδες αποφοίτους στην ανεργία, απλά επειδή δηλώνονται από τους μαθητές και έχουν υψηλές βάσεις.

Μερίδα δημοσιογράφων παίζουν το παιγνίδι του Υπουργείου, συκοφαντώντας κάθε φορά και ένα διαφορετικό τμήμα.

Γιατί δεν εξετάζεται η δυνατότητα εισαγωγής χωρίς εξετάσεις;

Ειδικά για τα τμήματα του τεχνολογικού τομέα που έχουν άμεση σχέση με την παραγωγή π.χ. φυτικής παραγωγής, ζωικής παραγωγής, ιχθυοκαλλιέργειας ή της τεχνολογίας.

Για να αποφασίσουμε στο συγκεκριμένο θέμα θα πρέπει να απαντήσουμε στο ερώτημα τι είδους ανάπτυξη θέλουμε ως χώρα για τα επόμενα χρόνια. Πού θέλουμε να πάμε και εν συνεχεία ποιο δρόμο θα επιλέξουμε; Αν δεν δώσουμε απάντηση στο ερώτημα αυτό απλά θα σχολιάζουμε κάθε χρόνο τις βάσεις εισαγωγής και θα κάνουμε αργότερα διαπιστώσεις για την διαρθρωτική ανεργία.
Η ανώτατη εκπαίδευση δεν καταρτίζει πλέον όπως την δεκαετία του ’60 μόνο γιατρούς, δικηγόρους ή δασκάλους. Έχει διευρυνθεί αρκετά. Σήμερα η εκπαίδευση για επαγγέλματα όπως π.χ. του νοσηλευτή, παρέχεται από το τεχνολογικό ή τον πανεπιστημιακό τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης. Το 85 % των θέσεων της συγκεκριμένης ειδικότητας στον ιδιωτικό και το δημόσιο τομέα καλύπτεται από αποφοίτους ανώτατης εκπαίδευσης και όχι αποφοίτους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή υποχρεωτικής εκπαίδευσης όπως γινόταν στην δεκαετία του ’70.

Οι εργαζόμενοι στον πρωτογενή τομέα οφείλουν να έχουν ένα υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης. Ήδη αρκετές χώρες το έχουν επιτυχή αυτό, στο Ισραήλ για παράδειγμα όλοι οι αγρότες είναι απόφοιτοι τουλάχιστον ΤΕΙ. Μήπως και εμείς εάν θέλουμε να αναπτύξουμε την φυτική και την ζωική παραγωγή να κάνουμε το ίδιο. Αντί να κλείσουμε τα αντίστοιχα τμήματα επειδή δεν δηλώνονται από μαθητές και έχουν χαμηλές βάσεις να δεκαπλασιάσουμε τον αριθμό των σπουδαστών στα τμήματα αυτά και να κάνουμε ελεύθερη την είσοδο των μαθητών. Επιπλέον να στηρίξουμε με προγράμματα σίτισης και στέγασης τους σπουδαστές που θέλουν να ακολουθήσουν το επάγγελμα του αγρότη, του κτηνοτρόφου ή του ψαρά και θέλουν να προετοιμαστούν κατάλληλα σε υψηλό επίπεδο γι αυτό.

Αντίθετα να μειώσουμε δραστικά τον αριθμό των εισακτέων σε τμήματα που διαπιστωμένα προετοιμάζουν μόνο …ανέργους. Ο αριθμός των εισακτέων στην ανώτατη εκπαίδευση αποφασίζεται από το Υπουργείο Παιδείας κάθε χρόνο περίπου το μήνα Μάρτιο. Αλήθεια σε με ποια κριτήρια ή σε ποια μελέτη στηρίζεται η απόφαση αυτή;

Οι βάσεις εισαγωγής είναι συνάρτηση του αριθμού των θέσεων για κάθε τμήμα και των επιλογών των μαθητών. Αν αύριο τα παιδιά αντί να έχουν ως 1η προτίμηση την ιατρική αλλά το τμήμα ιχθυοκαλλιέργειας, τότε, η βάση εισαγωγής του τμήματος ιχθυοκαλλιέργειας θα εκτοξευτεί στα ύψη, κι η βάση εισαγωγής της ιατρικής θα πέσει χαμηλά.

Στο σημείο αυτό, αξίζει να σημειωθεί, ότι οι προβλέψεις για την ανάπτυξη του κλάδου των ιχθυοκαλλιεργειών είναι πολύ θετικές, ήδη εργάζονται 18.000 εργαζόμενοι και προβλέπεται να αυξηθούν κατά 20.000 την επόμενη δεκαετία. Παρ’ όλα αυτά, το Υπουργείο Παιδείας πριν δύο χρόνια έκλεισε και τα τρία τμήματα ιχθυοκαλλιέργειας που διαθέτουμε ως χώρα, επειδή δεν δηλώνονται από τους μαθητές!

Ας πάψουμε επί τέλους να ασχολούμαστε με τις βάσεις εισαγωγής αφιερώνοντας πρωτοσέλιδα κάθε καλοκαίρι. Επίσης ας σταματήσουμε τα αρνητικά σχόλια για τα τμήματα εκείνα που έχουν άμεση σχέση με την παραγωγή και οι απόφοιτοί τους έχουν πολλαπλές δυνατότητες απασχόλησης. Λύση για τα τμήματα αυτά μπορεί να είναι η ελεύθερη εισαγωγή - αυτό που χρόνια λέμε και ποτέ δεν το έχουμε κάνει.

Αυτό συνέβαινε επί σειρά ετών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, που επειδή δεν καλύπτονταν ο αριθμός των εισακτέων από τους μαθητές που το δήλωναν στο μηχανογραφικό τους, το αντίστοιχο υπουργείο προχωρούσε στην κάλυψη των θέσεων με αποφοίτους τουλάχιστον λυκείου με μία απλή αίτηση τους.
Στη διαβούλευση που θα ακολουθήσει, ας είμαστε απόλυτα ειλικρινείς όλοι μας, ως προς τις προτεραιότητες, τις δυνατότητες της χώρας και τις προθέσεις της πολιτείας. Αντικρουόμενες δηλώσεις για διατήρηση του αριθμού των εισακτέων στην ανώτατη εκπαίδευση από την μία, και εισαγωγή της βάσης του 10 από την άλλη, δεν προάγουν τον διάλογο για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα. Πολύ εύστοχα ο κ. Μηλόπουλος Γιάννης, πρύτανης του Α.Π.Θ. σε άρθρο του στο Βήμα (http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=490320), παρατηρεί ότι ‘‘η βάση του 10, ως κριτήριο επιτυχίας ή αποκλεισμού από τις εξετάσεις, έχει νόημα μόνον όταν οι εξετάσεις είναι διαπιστωτικές της επάρκειας των γνώσεων των υποψηφίων. Και δεν έχει κανένα νόημα σε γενικούς διαγωνισμούς, με γενικά και όχι εξειδικευμένα ανά σχολή θέματα και με σταθερό και γνωστό εξ αρχής αριθμό εισακτέων’’.

Καλό είναι, πριν προχωρήσουμε στις όποιες αλλαγές, να κάνουμε έναν απολογισμό για τα λάθη των προηγούμενων χρόνων; Προκειμένου να απορροφήσουμε χρήματα του ΕΣΠΑ (ή του ΕΠΕΑΚ) δημιουργήσαμε εκατοντάδες τμήματα διάσπαρτα σε όλη την χώρα, μάλιστα σε αρκετά από αυτά χωρίς να έχουμε εξασφαλίσει καν, τις κατάλληλες υποδομές. Χωρίς να έχουμε αντιμετωπίσει αποτελεσματικά, ζητήματα σίτισης και στέγασης των σπουδαστών τους. Αντί να κτίσουμε φοιτητικές εστίες για να εξασφαλίσουμε τουλάχιστον τα στοιχειώδη, δημιουργούσαμε επιπλέον τμήματα σε άλλες πόλεις για πελατειακούς και ρουσφετολογικούς λόγους.

 Νίκος Φωτίου, Υπεύθυνος Σ.Ε.Π. στο ΚΕ.ΣΥ.Π. Κατερίνης

 Πηγή : esos.gr



Δεν υπάρχουν σχόλια: