Blogger Widgets

Παρασκευή 1 Ιουνίου 2012

Έλλειψη ειδικής κατάρτισης των εκπαιδευτικών στην αγωγή του πολίτη

Όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ έχουν ενσωματώσει την αγωγή του πολίτη στα προγράμματα σπουδών τους – αν και με διαφορετικές προσεγγίσεις – σύμφωνα με έκθεση της Ε.Ε. που δημοσιεύτηκε σήμερα. Η βελτίωση των γνώσεων και των δεξιοτήτων για τη διδασκαλία του θεματικού αντικειμένου εξακολουθεί να αποτελεί πρόκληση, ωστόσο μόνο δύο χώρες (Αγγλία και Σλοβακία) προσφέρουν κατάρτιση για μελλοντικούς εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς στα προγράμματα βασικής εκπαίδευσης εκπαιδευτικών. Η έκθεση δείχνει ότι υπάρχει η γενική συναίνεση ότι η αγωγή του πολίτη θα πρέπει να στοχεύει στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης και αναλυτικών δεξιοτήτων και συμπεριφορών, ώστε να προάγεται η ενεργός συμμετοχή στο σχολείο και την κοινωνία.


 
Ρυθμίσεις και επίσημες συστάσεις για την εκπροσώπηση των μαθητών σε φορείς σχολικής διοίκησης (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια), 2010/11

Η έκθεση διαπιστώνει ότι σχολεία σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες έχουν υιοθετήσει κανόνες και συστάσεις που αποσκοπούν στην ενθάρρυνση δημοκρατικών πρακτικών και συμμετοχής, μέσω, για παράδειγμα, της εκλογής αντιπροσώπων τάξεων, μαθητικών συμβουλίων και αντιπροσώπων σε σχολικούς και κυβερνητικούς φορείς. Έτσι αυξάνεται η πιθανότητα ενεργού συμμετοχής των νέων στην κοινωνική και πολιτική ζωή.

 
Κεντρικές κατευθυντήριες γραμμές για την αξιολόγηση της ενεργού συμμετοχής μαθητών στο σχολείο ή στην τοπική κοινότητα (δευτεροβάθμια εκπαίδευση), 2010/11

Αν και όλες οι χώρες διαθέτουν κατευθυντήριες γραμμές για να αποκτήσουν οι μαθητές λόγο στη λειτουργία των σχολείων τους, από το 2007 και μετά περισσότερες από τις μισές (η χώρα μας δεν συμπεριλαμβάνεται) έχουν εφαρμόσει τουλάχιστον ένα δημόσια χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα ή σχέδιο για την καλλιέργεια αξιών και συμπεριφορών σχετικά με την ιδιότητα του πολίτη εκτός σχολείου. Σε αυτά περιλαμβάνονται πρωτοβουλίες για να ενθαρρύνονται μαθητές από διαφορετικές εθνικές και κοινωνικοοικονομικές ομάδες να συμμετέχουν σε κοινές δραστηριότητες (π.χ. η Λετονία έχει θέσει σε εφαρμογή σχέδιο πάνω σε αυτή τη βάση) ή για να έρχονται σε επαφή παιδιά του δημοτικού με ηλικιωμένους σε γηροκομεία (η Γαλλία είναι μια από τις χώρες που ενθαρρύνουν αυτά τα «διαγενεαλογικά» σχέδια).

Η ενεργός συμμετοχή χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο και στην αξιολόγηση των μαθητών. Σε περισσότερες από το ένα τρίτο των ευρωπαϊκών χωρών (η χώρα μας δεν συμπεριλαμβάνεται) λαμβάνεται πλέον υπόψη στην αξιολόγηση των μαθητών η συμμετοχή σε σχολικές δραστηριότητες και σε δραστηριότητες της τοπικής κοινότητας.

Η πλήρης έκθεση στα αγγλικά είναι διαθέσιμη στη διεύθυνση: Citizenship Education in Europe






Δεν υπάρχουν σχόλια: