Blogger Widgets

Δευτέρα 9 Μαΐου 2011

Καινοτόμες δράσεις ενίσχυσης φιλαναγνωσίας των μαθητών


Ύστερα από πρόταση του Υπουργείου Παιδείας ΔΒΜΘ, τις τρεις επόμενες σχολικές χρονιές θα υλοποιηθούν από το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου καινοτόμες δράσεις ενίσχυσης φιλαναγνωσίας των μαθητών, ανακοίνωσε σήμερα ο Ειδικός Γραμματέας του υπ. Παιδείας Μιχάλης Κοντογιάννης, στο Συνέδριο «Βιβλίο και εκπαίδευση. Τι πρέπει να αλλάξει» στο πλαίσιο της 8ηςΔιεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης .


Συγκεκριμένα, την πρώτη χρονιά του 2011-2012 θα εφαρμοστεί πιλοτικά στην Α΄ και Β΄ τάξη των Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα ανά την επικράτεια.
Την επόμενη σχολική χρονιά του 2012-2013 θα καλύψει όλες τις τάξεις του Δημοτικού των ίδιων σχολείων και εκτιμάται ότι την τρίτη χρονιά του 2013-2014 και αναλόγως των αποτελεσμάτων της πιλοτικής εφαρμογής θα ενταχθεί επίσημα στο πρόγραμμα όλων των δημοτικών σχολείων της χώρας σε όλες τις τάξεις.
Προσδοκία της συγκεκριμένης Πράξης είπε ο κ. Κοντογιάννης, αποτελεί η εισαγωγή στα σχολεία ενός συγκεκριμένου πλαισίου μύησης των μικρών μαθητών στον κόσμο του βιβλίου, η εδραίωση από μέρους τους μιας θετικής και σταθερής αναγνωστικής συμπεριφοράς καθώς και η γνωριμία τους με την ελληνική, ευρωπαϊκή και παγκόσμια λογοτεχνία.

Η Πράξη κινείται στην υλοποίηση δράσεων με κύριους άξονες:
o   την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που θα καθοδηγήσουν τους μαθητές στο πρόγραμμα αυτό.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται η υλοποίηση σεμιναρίων και επιμορφωτικών ημερίδων για τους εκπαιδευτικούς και τα στελέχη της εκπαίδευσης, με κύριο αντικείμενο τον τρόπο καλλιέργειας της φιλαναγνωσίας, αλλά και την ειδικότερη προσέγγιση του λογοτεχνικού βιβλίου από διδάσκοντες-μαθητές, στοχεύοντας στην αποδοτικότερη μεταξύ τους συνεργασία.

o   τη δημιουργία έντυπου και ηλεκτρονικού ενημερωτικού, βοηθητικού και επικοινωνιακού υλικού, όπως είναι η δημιουργία έντυπων χρηστικών οδηγών για τη δημιουργία και λειτουργία αναγνωστικών ομάδων, η δημιουργία ψηφιακών θεματικών φακέλων και ψηφιακών ηχογραφημένων ιστοριών για παιδιά καθώς και η δημιουργία μιας ειδικής πλατφόρμας για τους εκπαιδευτικούς.
Σχετικά αξίζει να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του ΕΚΕΒΙ  για παιδιά (www.mikrosanagnostis.gr).

o   το σχεδιασμό και την υλοποίηση εμπειρικών δράσεων και διαδραστικών δραστηριοτήτων που θα εμπλουτίσουν το πρόγραμμα και θα κάνουν την επαφή των μαθητών με τον κόσμο του βιβλίου πιο άμεση και ελκυστική.
Μεταξύ άλλων είναι η προώθηση της ιδέας των Λεσχών Ανάγνωσης και στο Δημοτικό και ηδημιουργία αναγνωστικών ομάδων έτσι ώστε σε δεύτερο στάδιο οι ομάδες αυτές να εξελιχθούν σε Παιδικές Λέσχες Ανάγνωσης στις τάξεις Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ.
Επίσης, προβλέπεται η οργάνωση επισκέψεων συγγραφέων και εικονογράφων στα σχολεία. Το πετυχημένο πρόγραμμα που λειτουργεί το ΕΚΕΒΙ συμβάλει αποτελεσματικά στο επίπεδο της επαφής των μαθητών με τους δημιουργούς. Ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός για την ώρα ανάγνωσης θα επιλέγει τον συγγραφέα ή τον εικονογράφο και θα αναλαμβάνει να προετοιμάσει τους μαθητές για την επίσκεψη.
Επίσης, θα υπάρχει και η δυνατότητα της ψηφιακής γνωριμίας και συνομιλίας των συγγραφέων και μαθητών, με τη χρήση των νέων τεχνολογιών.

«Ζούμε σε μια εποχή άκρως υλιστική, βαθιά αντιπνευματική, σε έναν κόσμο που μαστίζεται από το ατομικό συμφέρον, την καταναλωτική μανία και τον ευδαιμονικό υλισμό» είπε ο Ειδικός Γραμματέας και πρόσθεσε: «Κινούμαστε στο χώρο της ανούσιας, ενδεχομένως επικίνδυνης ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας και της κοινωνικής απομόνωσης.
Ως λαός, αν και έχουμε έξοχους και αναγνωρισμένους λογοτέχνες, δε χαρακτηριζόμαστε από την αγάπη μας για το διάβασμα.
Τα νούμερα φανερώνουν τη δεινή πραγματικότητα.
α. το 43,8% του πληθυσμού δε διαβάζει καθόλου,
β. το 22,3% είναι αναγνώστες μόνο επαγγελματικών και τεχνικών βιβλίων,
γ. μόλις το 34% είναι αναγνώστες, συστηματικοί ή μη, λογοτεχνικών βιβλίων.
Η αναγκαία ανατροπή των παγιωμένων αντιλήψεων που επικρατούν σε γονείς και παιδιά, ότι δηλαδή το βιβλίο είναι μόνο διδακτικό εργαλείο και συνεπώς ένα είδος καταναγκασμού, θα επέλθει χάρη στη συστηματική και συστηματοποιημένη υλοποίηση πολιτικών και προγραμμάτων με γνώμονα την πεποίθηση πως το διάβασμα εκτός σχολείου είναι χαρά, απόλαυση και ψυχαγωγία.
Ο μαθητής, με το καλό βιβλίο ως σύντροφό του, θα ωριμάσει ψυχολογικά, κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά. Ο μαθητής είναι ο μελλοντικός πολίτης που θα διαμορφώσει τη νέα κοινωνία και σε αυτήν την κοινωνία πρέπει να κρατάνε όλοι ένα καλό βιβλίο στο χέρι τους.
Γιατί το βιβλίο είναι πρόοδος…
«Μέσα από ένα βιβλίο διασχίζουμε τους εαυτούς μας, συναντώντας ληστές, φαντάσματα, γίγαντες, γέρους, νέους, ερωτευμένους. Πάντοτε όμως συναντάμε τους εαυτούς μας» λέει ο Τζέημς Τζόις στον «Οδυσσέα» του.
Το βιβλίο είναι ελπίδα. Είναι πολιτισμός. Ή, όπως λέει ο Κάφκα, «είναι ένας μπαλτάς που σπάει τη μέσα μας παγωμένη θάλασσα».
Με την ευκαιρία αυτή, αξίζει να θυμίσουμε ότι φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τον θάνατο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και 100 χρόνια από τη γέννηση των Οδυσσέα Ελύτη, Νίκου Γκάτσου και Στρατή Τσίρκα.
Το Υπουργείο Παιδείας ΔΒΜΘ προωθεί, ενθαρρύνει και υποστηρίζει ένα πρόγραμμα ανάπτυξης ποικίλων δράσεων στα Δημοτικά σχολεία (Ελύτης – Παπαδιαμάντης), τα Γυμνάσια και τις Α’ και Β’ τάξεις του Λυκείου με τίτλο: «Παπαδιαμάντης – Ελύτης – Γκάτσος – Τσίρκας: εκατό χρόνια μετά!!!».
Στόχος αυτού του προγράμματος είναι η δημιουργική επαφή των μαθητών με το έργο αυτών των δημιουργών, έτσι ώστε να εμπνευστούν από αυτό, να δημιουργήσουν συλλογικά ή ατομικά καλλιτεχνικά έργα κάθε μορφής και να τα παρουσιάσουν με διάφορους τρόπους μαζί με τους δασκάλους και τους καθηγητές τους.
Η ανάπτυξη βιωματικών δράσεων στα σχολεία μπορεί να γίνει από μία τάξη, ένα σχολείο ή δίκτυο σχολείων σε συνεργασία με τοπικούς πολιτιστικούς φορείς, τοπική αυτοδιοίκηση, καλλιτέχνες, κλπ.
Ενδεικτικά προτείνονται δράσεις όπως:
  • αγώνες φιλαναγνωσίας σε κείμενα των εν λόγω λογοτεχνών στο πλαίσιο ενός σχολείου ή νομού ή δικτύων σχολείων,
  • δημιουργία «κοινοτήτων αναγνωστών» σε ένα σχολείο ή σε δίκτυα σχολείων (καθορισμός συγκεκριμένης ημέρας και ώρας, ανάγνωση στην τάξη, συζήτηση, επιπλέον δραστηριότητες),
  • αξιοποίηση λογοτεχνών ή αφηγητών για μικρούς μαθητές στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας,
  • εικαστική έκθεση, ψηφιακή έκθεση έργων
  • γιορτή ποίησης με απαγγελίες,
  • δημιουργία ποιήματος, κινηματογραφική ταινία, βίντεο, αφίσας, άλμπουμ, oμαδικού κολλάζ σε τοίχο του σχολείου με κινηματογράφηση και ανάρτηση στο YouTube ή προβολή μέσω live streaming, συγγραφή διηγήματος,
  • μελοποίηση ποίησης ή διασκευή,
  • ανάπτυξη δρώμενων (θεατρικές παραστάσεις, γιορτές, χορωδίες ή άλλα δρώμενα) και κινηματογράφησή τους,
  • διοργάνωση ημερίδων για επιμέρους θέματα του έργου των λογοτεχνών με ομιλίες μαθητών, δημιουργία λεξικού όρων
  • δημιουργία και ηχογράφηση ραδιοφωνικών εκπομπών, κλπ.

Τα ατομικά ή συλλογικά έργα που θα δημιουργηθούν μπορούν να παρουσιαστούν στο χώρο του σχολείου ή σε άλλους χώρους της τοπικής κοινότητας.


Πηγή : esos.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια: