Blogger Widgets

Παρασκευή 24 Μαΐου 2013

Κοινή δήλωση μαθηματικών - βαθμολογητών στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2013

Την  Τετάρτη 22/5/2013. γύρω στις 14.30,  έφτασε στα βαθμολογικά κέντρα οδηγία της Κ.Ε.Ε. σχετική με τη βαθμολόγηση του Γ2 θέματος στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας.


Το εν λόγω θέμα βαθμολογείται με 8 μόρια και αναφέρεται στη συμπλήρωση ενός στατιστικού πίνακα. Η οδηγία – εντολή της Κ.Ε.Ε. (της οποίας φωτοτυπία επισυνάπτουμε) απαιτεί [προσέξτε: δεν συνιστά, απαιτεί!] να δοθούν τα 6 από τα 8 μόρια στην συμπλήρωση του πίνακα και μόλις 2 μόρια στην αιτιολόγηση της συμπλήρωσης. Κατ’ αυτό τον τρόπο ανατρέπει την προηγούμενη γραμμή βαθμολόγησης (τόσο στα βαθμολογικά κέντρα, όσο και στα κέντρα εξέτασης των φυσικώς αδυνάτων), που ήταν ακριβώς το ανάποδο: 0 ως 2 μόρια στη συμπλήρωση του πίνακα και 6 ως 8 μόρια στην αιτιολόγηση.

Το πρώτο τεράστιο θέμα που προκύπτει, είναι φανερό σε όλους:

Η ανισοτιμία στη βαθμολόγηση των παιδιών που βαθμολογήθηκαν πριν την οδηγία - εντολή και των παιδιών που βαθμολογήθηκαν μετά, με βάση αυτήν.

Η αδικία και η ανισοτιμία όμως επεκτείνονται και ανάμεσα στα παιδιά που βαθμολογούνται με βάση αυτή την οδηγία – εντολή και θίγουν κατά βάση τους πολύ καλούς και άριστους μαθητές. Οι μαθητές αυτοί ξόδεψαν τουλάχιστον 20 – 25 λεπτά για να καταρτίσουν και να λύσουν τις απαιτούμενες εξισώσεις, για να πάρουν τελικά σχεδόν τα ίδια μόρια με αυτούς που απλά αντέγραψαν τα αποτελέσματα (τα οποία καν δεν έκαναν τον κόπο να αναζητήσουν, αφού δίνονται έτοιμα στο επόμενο θέμα, το Γ3). Ο χρόνος αυτός, στέρησε σε κάποιους τη δυνατότητα να απαντήσουν επαρκώς σε επόμενα θέματα, και αυτό είναι εμφανές σε αρκετά πολύ καλά γραπτά, που με λίγο χρόνο ακόμα θα ήταν άριστα.
Γενικά, οι καλά καταρτισμένοι μαθητές ξέρουν ότι η απλή παράθεση αποτελεσμάτων χωρίς αιτιολόγηση δεν βαθμολογείται, οπότε δεν προχωρούν σε κάτι τέτοιο. Αντίθετα, οι μαθητές που είναι πιο μακριά από τη φύση του μαθήματος, συχνά καταφεύγουν σε αυτή τη μέθοδο, για να φανεί ότι κάτι κάνουν. Έτσι, σε όλα σχεδόν τα γραπτά που έχουμε διορθώσει μέχρι στιγμής, οι πιο αδύνατοι μαθητές έχουν συμπληρώσει (χωρίς αιτιολόγηση) τον πίνακα και παίρνουν 6 μόρια. Αντίθετα, πιο καταρτισμένοι (σύμφωνα με τη συνολική εικόνα των γραπτών) που δεν μπόρεσαν να αιτιολογήσουν τις λύσεις, δεν τον έχουν συμπληρώσει, με αποτέλεσμα να χάνουν τα μόρια αυτά. Η οδηγία – εντολή λοιπόν της Κ.Ε.Ε. πριμοδοτεί την άγνοια.

Ενδεχόμενα η Κ.Ε.Ε. επικαλεστεί «ασάφεια» στην εκφώνηση του Γ2, που ζητά μεν σωστή συμπλήρωση του πίνακα, αλλά δεν ζητά ρητά την αιτιολόγηση.

Κατ’ αρχάς και οι ενδεχόμενες ασάφειες είναι δική της ευθύνη. Δεν δικαιολογείται ο εντοπισμός τους με τέτοια καθυστέρηση, χωρίς την ομολογία της ανεπάρκειας.

Κανείς όμως υπεύθυνος φορέας ή ιδιώτης (τουλάχιστον φανερά, δεν γνωρίζουμε αν υπάρχουν κρυφοί «συμβουλάτορες») δεν κατηγόρησε την επιτροπή για κάτι τέτοιο. Γιατί είναι κοινός τόπος σε όσους έχουν στοιχειώδη επαφή με τα Μαθηματικά, ότι η αιτιολόγηση των αποτελεσμάτων είναι εκ των ων ουκ άνευ και οι υποψήφιοι, που δεν αγνοούν τη φύση του μαθήματος, ήταν υποχρεωμένοι να προχωρήσουν σε αυτήν.

Μαζί λοιπόν με το θέμα της αδικίας και της ανισοτιμίας, εγείρεται και ένα δεύτερο, πολύ σοβαρό ζήτημα: Η παραβίαση οποιασδήποτε δεοντολογίας ακολουθείται πάγια στη μάθηση και στην αξιολόγηση των μαθηματικών, σύμφωνα με τη φύση αυτής της επιστήμης και τους σκοπούς της διδασκαλίας της. 

Εξηγούμαστε:

Από τα πιο συνηθισμένα που ακούμε από τους νεαρούς, πρωτόλειους μαθητές μας, όταν τους ζητάμε να εξηγήσουν τις απαντήσεις τους είναι: «Μα γιατί δάσκαλε; Είναι φανερό.» Χρειάζεται μεγάλος κόπος, φαντασία και προσπάθεια για να τους μυήσουμε στα μυστικά και στη μαγεία της επαγωγικής σκέψης, του λογικού συμπερασμού. Αυτή είναι η φύση της επιστήμης μας και ο σκοπός (και ταυτόχρονα: ο καρπός) της δουλειάς μας. Η «έμπνευση» - εντολή της Κ.Ε.Ε. ακυρώνει όλη αυτή τη στόχευση και ανοίγει «νέα πεδία» στη μαθηματική Επιστήμη και Διδακτική, που αλλάζουν τη φύση τους, δυναμιτίζοντας τα θεμέλιά τους και, τελικά, καταργώντας τις!

Ταυτόχρονα, δυναμιτίζει τη φύση της αξιολογικής διαδικασίας στα Μαθηματικά, και στις ίδιες τις (περί πολλού στα λόγια) Πανελλαδικές εξετάσεις:

Υπάρχουν αρκετοί μαθητές, που απάντησαν με την ίδια «μέθοδο» που αμείβει η Κ.Ε.Ε. και σε άλλα θέματα: Στα θέματα Β1, Γ1, Γ3, Δ1 κάποιοι με αυθαίρετους συλλογισμούς, είτε χωρίς κανένα συλλογισμό, αναγράφουν απλά τα (εκ των προτέρων ζητούμενα) νούμερα. Τι θα συμβεί αν και αυτοί ζητήσουν αντίστοιχη βαθμολογική συμπεριφορά;

Τι θα συμβεί κατ’ επέκταση αν όποτε ζητούμε από τους μαθητές μας μια απόδειξη από εδώ και στο εξής, μας κολλάν στα μούτρα την απάντηση: «το αποτέλεσμα μετράει, όχι το πώς φτάνεις σ’ αυτό;»

Δεν πιστεύουμε ότι αυτή την κυνική, «βάρβαρη» αντιμετώπιση των πραγμάτων (τόσο συγγενική με τα τεκταινόμενα στη χώρα μας) θέλει να αναδείξει η Κ.Ε.Ε. μέσα από την πρωτοφανή παρέμβασή της.

Τότε όμως, πρέπει να εξηγήσει πολύ πειστικά τους λόγους για την συγκεκριμένη βαθμολογική εντολή, τη συγκεκριμένη στιγμή.

Όποια κι αν είναι η εξήγηση (αν ποτέ δοθεί), οι συντάκτες της δήλωσης αυτής θεωρούμε ότι τα όσα έχουν ήδη συμβεί στις πρώτες ακόμα μέρες των φετινών Πανελλαδικών, είναι χαρακτηριστικά ανεπίτρεπτης προχειρότητας (τουλάχιστον). Και σε ένα άλλο επίπεδο, είναι αποφασιστικοί δείκτες της επάρκειας και των στοχεύσεων των αρμοδίων της Εκπαίδευσης.

Αλλά κανείς από τους λαλίστατους δεν μιλάει. Κανείς από τους στρατιωτικά επαγρυπνούντες δεν παρεμβαίνει.

Η συνωμοσία της σιωπής και της αδράνειας γύρω από τα όσα ζούμε αυτές τις μέρες όσοι ξημεροβραδιαζόμαστε στα σχολεία και στα εξεταστικά και βαθμολογικά κέντρα είναι πιο εκκωφαντική από τον ορυμαγδό της υποκρισίας, της συκοφαντίας και της εκστρατείας εκφοβισμού και εξαπάτησης που προηγήθηκε.

Ίσως αγαπητοί συνάδελφοι, γονείς και μαθητές μας είναι ώρα να φωνάξουμε και εμείς. Να ενώσουμε τις δυνάμεις μας σε μια επιστράτευση ελπίδας και δημιουργίας και όχι τρόμου και διάλυσης.






Πηγή : alfavita.gr





Δεν υπάρχουν σχόλια: