Στον
"αιώνα της Βιολογίας" υποβαθμίζουν τη διδασκαλία του μαθήματος,
προκαλώντας την οργή των επιστημόνων, οι οποίοι χαρακτηρίζουν το μέτρο
"βήμα προς τα πίσω".
Εξοστρακίζουν τη Βιολογία από το νέο γενικό αλλά και τεχνολογικό
λύκειο, καθώς, όπως επισημαίνουν επιστημονικές ενώσεις αλλά και
κορυφαίοι πανεπιστημιακοί, το μάθημα υποβαθμίζεται σε μία περίοδο όπου η
συγκεκριμένη επιστήμη θα έπρεπε να βρίσκεται στον πυρήνα της Παιδείας.
Πολλοί αναρωτιούνται εάν το εκπαιδευτικό μας σύστημα και το Παιδαγωγικό
Ινστιτούτο που είναι υπεύθυνο για την κατάρτιση των προγραμμάτων στα
σχολεία... φοβούνται ακόμα τον Δαρβίνο, και υποβαθμίζουν το μάθημα της
Βιολογίας. Μόλις πέρυσι, άλλωστε, ένα μικρό μέρος μόνο από το κεφάλαιο
της Εξέλιξης προστέθηκε στη διδακτέα και εξεταστέα ύλη των πανελλαδικών.
Ο 21ος αιώνας μπορεί δικαίως να χαρακτηρίστηκε από την παγκόσμια
επιστημονική κοινότητα ως "αιώνας της Βιολογίας", αλλά στην Ελλάδα
φαίνεται πως υπάρχει διαφορετική άποψη.
Κορυφαίοι επιστήμονες, με
επιστολή τους προς την υπουργό Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου,
χαρακτηρίζουν "βήμα προς τα πίσω" τις αλλαγές που προτείνονται,
απογοητευμένοι από τις εξαγγελίες σχετικά με τη διδασκαλία της Βιολογίας
στα σχολεία.
Επιστολή
Οι έξι πανεπιστημιακοί που υπογράφουν την επιστολή ?Γεώργιος Γραμματικάκης, ομότιμος καθηγητής Πανεπιστήμιου Κρήτης, Φώτης Καφάτος, καθηγητής στο Imperial College London, Αχιλλέας Γραβάνης, Ελευθέριος Ζούρος, Αλέξης Καλοκαιρινός και Ελευθέριος Οικονόμου- επισημαίνουν ότι η Βιολογία αποτελεί τον κρίκο μεταξύ των θετικών και ανθρωπιστικών επιστημών, που "δεν μπορούν να συζευχθούν σ΄ ένα γόνιμο και ολοκληρωμένο σύνολο χωρίς αυτή".
Οι έξι πανεπιστημιακοί που υπογράφουν την επιστολή ?Γεώργιος Γραμματικάκης, ομότιμος καθηγητής Πανεπιστήμιου Κρήτης, Φώτης Καφάτος, καθηγητής στο Imperial College London, Αχιλλέας Γραβάνης, Ελευθέριος Ζούρος, Αλέξης Καλοκαιρινός και Ελευθέριος Οικονόμου- επισημαίνουν ότι η Βιολογία αποτελεί τον κρίκο μεταξύ των θετικών και ανθρωπιστικών επιστημών, που "δεν μπορούν να συζευχθούν σ΄ ένα γόνιμο και ολοκληρωμένο σύνολο χωρίς αυτή".
Μάλιστα, απευθύνουν έκκληση στην κ. Διαμαντοπούλου να
επανεξετάσει το μάθημα της Βιολογίας στο πρόγραμμα του γυμνασίου και του
λυκείου, υπό το πνεύμα όχι μόνο των εφαρμογών της αλλά και της
καλλιέργειας μιας υγιούς κοινωνικής συνείδησης.
Αντίστοιχες
διαμαρτυρίες έχουν εκφράσει συνελεύσεις πανεπιστημιακών τμημάτων
Βιολογίας καθώς επίσης και η Πανελλήνια Ενωση Βιοεπιστήμονων. "Από τα
προτεινόμενα μέτρα φαίνεται ότι οι απόφοιτοι του λυκείου θα ολοκληρώνουν
τις σπουδές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με ουσιαστικές ελλείψεις σε
σημαντικά για την κατάρτισή τους θέματα", υποστηρίζει η Γενική Συνέλευση
του τμήματος Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου
Ιωαννίνων, για να προσθέσει: "Αυτά στον ΄Αιώνα της Βιολογίας΄, όταν
παγκοσμίως ? εύλογα ? ενδυναμώνεται η διδασκαλία των βιολογικών
επιστημών, επειδή ακριβώς οι εφαρμογές τους καθορίζουν με καλπάζοντα
ρυθμό πλήθος πτυχών της κοινωνικής και οικονομικής ζωής, την υγεία των
πληθυσμών κ.ά.".
ΕΝΩΣΗ ΒΙΟΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ
Στερούν από τον μαθητή τη γνώση
Στερούν από τον μαθητή τη γνώση
Η διδασκαλία του αντικειμένου της Βιολογίας, ως μαθήματος γενικής
παιδείας, θα περιοριστεί στο πλαίσιο ενός μονόωρου μαθήματος στην Α΄
λυκείου, εξανίσταται η Πανελλήνια Ενωση Βιοεπιστημόνων.
Για τις
δύο επόμενες τάξεις, προσθέτει, ακόμη και στον κύκλο των μαθημάτων της
κατεύθυνσης που έχει συμπεριληφθεί, θα ωφεληθεί μόνο ένας μικρός αριθμός
μαθητών, αυτός δηλαδή που θα επιλέξει σπουδές στις βιοϊατρικές
επιστήμες.
Η Π.Ε.Β αναφέρει ότι αυτές οι επιλογές για τη
διδασκαλία της Βιολογίας ουσιαστικά μειώνουν τις ώρες και συρρικνώνουν
το ακροατήριό της. "Θα στερήσουν από τον μαθητή την αναγκαία γνώση ώστε
να διαμορφώνει υπεύθυνες για τον εαυτό του, την κοινωνία και το
περιβάλλον στάσεις και συμπεριφορές", τονίζουν τα μέλη της Ενωσης,
προσθέτοντας πως θα εξαντλήσουν όλα τα μέσα, προκειμένου "η καταδίκη του
μαθήματος της Βιολογίας να μην περάσει".
Τέλος, αξίζει να
σημειωθεί ότι η Π.Ε.Β έχει στείλει ένα κείμενο διαμαρτυρίας προς την
ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στο μάθημα της Βιολογίας,
το οποίο έχουν υπογράψει ήδη 1.167 άτομα. Μεταξύ αυτών, βρίσκονται
πανεπιστημιακοί, ερευνητές, ιατρικό προσωπικό, εκπαιδευτικοί,
προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές στη Βιολογία κ.ά.
ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ
Τα βιβλία χρειάζονται εκσυγχρονισμό, όχι υποβάθμιση
Τα βιβλία χρειάζονται εκσυγχρονισμό, όχι υποβάθμιση
Να επανεξετάσει το υπουργείο Παιδείας το θέμα της διδασκαλίας της
Βιολογίας στα σχολεία, με αύξηση των ωρών αλλά και εκσυγχρονισμό των
σχολικών βιβλίων, ζητούν, μέσω του "Εθνους της Κυριακής" κορυφαίοι
επιστήμονες και καθηγητές.
Η άποψη του καθηγητή Γενετικής,
Σταμάτη Αλαχιώτη, έχει βαρύνουσα σημασία καθώς, εκτός από την
επιστημονική του ιδιότητα, έχει διατελέσει και πρόεδρος του Παιδαγωγικού
Ινστιτούτου.
"Τη στιγμή που η Βιολογία είναι η επιστήμη του
21ου αιώνα, υποβαθμίζεται στα σχολεία με μείωση των ωρών διδασκαλίας",
αναφέρει χαρακτηριστικά και προσθέτει: "Δεν είναι όμως το μοναδικό
πρόβλημα οι ώρες διδασκαλίας. Απαιτείται εκσυγχρονισμός των βιβλίων στο
λύκειο, προς μία διαθεματική κατεύθυνση". Ο κ. Αλαχιώτης αναφέρεται και
στο κεφάλαιο της Εξέλιξης, το οποίο ? όπως είπε ? μπήκε πέρυσι στο
βιβλίο μόνο ένα μικρό μέρος του. "Κανονικά θα έπρεπε να διδάσκεται
ολόκληρο, καθώς ενοποιεί όλους τους βιολογικούς κλάδους και διαμορφώνει
μία ολιστική άποψη και γνώση για τη Βιολογία". Πάντως, ο καθηγητής
Γενετικής θεωρεί θετικό βήμα ότι στο νέο λύκειο εισάγεται η ερευνητική
εργασία.
Από την πλευρά της, η σχολική σύμβουλος στο μάθημα της
Βιολογίας, Λαοκρατία Λάκκα, έθεσε και μία άλλη πτυχή του θέματος. "Δεν
υπάρχει καμία σύνδεση της Βιολογίας που διδάσκεται στο γυμνάσιο με την
αντίστοιχη στο λύκειο. Αυτοί που συμμετέχουν στην κατάρτιση των
προγραμμάτων και τη διαδικασία συγγραφής βιβλίων, θα πρέπει να
αναθεωρήσουν τις απόψεις τους ώστε το μάθημα να είναι πιο
αποτελεσματικό".
Πηγή : Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου