Blogger Widgets

Παρασκευή 29 Ιουλίου 2011

ΥΦ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ Αν θέλαμε να έχουμε «πράσινους» σχολικούς συμβούλους, θα τους επιλέγαμε πρώτα .. για να έχουμε και «πράσινους» διευθυντές

«Αν λοιπόν θέλαμε να έχουμε «πράσινους» σχολικούς συμβούλους, θα τους επιλέγαμε πρώτα για να μετέχουν στις επιτροπές διευθυντών για να έχουμε και «πράσινους» διευθυντές. Μακριά από μας!» είπε η υφ. Παιδείας Ε. Χριστοφιλοπούλου , μιλώντας στη Βουλή σημειώνοντας:


«Είμαστε υπερήφανοι στο Υπουργείο Παιδείας που αυτή τη στιγμή στους πρώτους κριθέντες, στους διευθυντές εκπαίδευσης, υπάρχουν πάρα πολλά στελέχη που ανήκουν σε άλλους χώρους και παρατάξεις, που πρόσκεινται σε άλλα κόμματα».


ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ

«Με δεδομένο ότι πράγματι καθυστερήσαμε –το παραδέχομαι- είχε πολύ μεγάλη σημασία για μας όποια στελέχη τοποθετηθούν ως διευθυντές σχολικών μονάδων να μην εγκαταλείψουν τα σχολεία τους μέσα σε λίγους μήνες και να πάνε να γίνουν σχολικοί σύμβουλοι» είπε η κ. Χριστοφιλοπούλου.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Θέλω να ξεκινήσω ευχαριστώντας τους δύο κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους, τον κύριο Ροντούλη του ΛΑΟΣ και τον κύριο Λαφαζάνη του ΣΥΡΙΖΑ, γιατί με τις επισημάνσεις τους είπαν οξύτατα πράγματα, αλλά τα είπαν μ’ έναν τρόπο σοβαρό, νηφάλιο και με επιχειρήματα που δείχνει ακριβώς το δρόμο με τον οποίο ο δημόσιος διάλογος, η διαβούλευση πρέπει να προχωράει στη χώρα αν θέλουμε να κάνουμε τομές γρήγορα και με διάλογο.

Ξεκινώ από την πιο σημαντική σας κριτική και τη γενικότερη κριτική περί κομματοκρατίας και φαυλοκρατίας. Είναι μακριά από μας. Θα έλεγα ότι είναι το αντίθετο απολύτως. Ο ν. 3848 όρισε εκτός των άλλων και διαδικασίες αυστηρής μοριοδότησης αλλά και μαγνητοφωνημένων συνεντεύξεων με πρακτικά όπου ο υποψήφιος προετοιμάζεται πριν σε τυχαίο παράδειγμα –μελέτη περίπτωσης- μία ώρα πριν από την είσοδό του για τη συνέντευξη. Θα γίνεται δημόσια και μαγνητοφωνημένη συνέντευξη για να φύγουμε πράγματι από ένα φαύλο παρελθόν όπου μέσα σε μία ώρα μπορούσαν να περάσουν από συνέντευξη είκοσι, τριάντα, σαράντα πολλές φορές στελέχη της εκπαίδευσης και σε μια νύχτα τα σχολειά της χώρας άλλαζαν χρώμα ως προς το κόμμα.

Θέλω να σας πω ότι είμαστε υπερήφανοι στο Υπουργείο Παιδείας που αυτή τη στιγμή στους πρώτους κριθέντες, στους διευθυντές εκπαίδευσης, υπάρχουν πάρα πολλά στελέχη που ανήκουν σε άλλους χώρους και παρατάξεις, που πρόσκεινται σε άλλα κόμματα. Το ίδιο ευελπιστούμε ότι θα γίνει, κύριε Ροντούλη, κύριε Λαφαζάνη, και στους διευθυντές σχολείων και στους σχολικούς συμβούλους, ότι θα έχουμε μια πλειάδα διευθυντών και σχολικών συμβούλων, τους καλύτερους.

Επειδή όμως είπατε ακριβώς γιατί να προηγηθεί, εγώ θα σας πω -και θα κάνω και την αυτοκριτική μου δημόσια- το πού καθυστερήσαμε. Ότι καθυστερήσαμε, καθυστερήσαμε, όμως γιατί αυτό δεν συνδέεται με κανενός είδους ύστερη σκέψη ή υστεροβουλία περί κομματικοκρατίας ή περί φαυλοκρατίας; Αν θέλαμε πράγματι, όντως θα καταφέρναμε να προηγηθεί η διαδικασία των σχολικών συμβούλων.

Είπατε πολύ σωστά, κύριε Ροντούλη, ότι μετέχουν οι σχολικοί σύμβουλοι. Αν λοιπόν θέλαμε να έχουμε «πράσινους» σχολικούς συμβούλους, θα τους επιλέγαμε πρώτα για να μετέχουν στις επιτροπές διευθυντών για να έχουμε και «πράσινους» διευθυντές. Μακριά από μας!

Είναι πρόβλημα το ότι δεν προλάβαμε πρώτα την κρίση και θέλω να σας πω ευθαρσώς στη Βουλή ότι πράγματι όλες αυτές οι πολύ χρονοβόρες διαδικασίες και οι επιτροπές -που κρίνονται και από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η οποία εκφράζει τη γνώμη της- δουλεύουν ώρες ατέλειωτες.

Πρέπει να πω και κάτι άλλο: Με δεδομένο ότι αυτές οι επιτροπές δουλεύουν χωρίς ένα ευρώ, δουλεύουν πολλές φορές οκτώ, εννέα και δέκα ώρες τη μέρα και είναι άνθρωποι που είναι εκπαιδευτικοί της τριτοβάθμιας και δεν πληρώνονται καθόλου γι’ αυτό. Είναι προς τιμήν τους και τους ευχαριστώ δημόσια γι’ αυτό γιατί αυτή τη στιγμή υπάρχουν επιτροπές που δουλεύουν και δουλεύουν ακατάπαυστα, όμως ήταν δύσκολο να βρούμε ανθρώπους οι οποίοι και τα κριτήρια να είχαν και την επάρκεια και τα προσόντα και το κύρος και να δουλεύουν τόσο πολύ, ακατάπαυστα και να πάμε τόσο γρήγορα για να προλάβουμε τους σχολικούς συμβούλους.

Θα έλθω πάλι σ’ ένα επιχείρημα που θα το δούμε στη διαδικασία συζήτησης ενός νέου νομοσχεδίου. Σε λίγες μέρες θα περάσει μάλιστα από το Υπουργικό Συμβούλιο. Είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο θα φέρει τη σχολική μονάδα και άρα το ρόλο του διευθυντή της ως τον μεγάλο πρωταγωνιστή στην αλλαγή του σχολείου. Θα προσπαθήσουμε και με την κατάργηση των γραφείων αλλά και με άλλους τρόπους να κάνουμε το εκπαιδευτικό σύστημα λιγότερο συγκεντρωτικό, λιγότερο γραφειοκρατικό, λιγότερο άκαμπτο, να δώσουμε ευελιξία με κανόνες και ασφάλεια και με διαφάνεια και με προστασία στους εκπαιδευτικούς στη σχολική μονάδα και να δώσουμε αυξημένο ρόλο στο διευθυντή της σχολικής μονάδας και στο σχολικό συμβούλιο.

Για όλους αυτούς τους λόγους και με δεδομένο ότι πράγματι καθυστερήσαμε –το παραδέχομαι- είχε πολύ μεγάλη σημασία για μας όποια στελέχη τοποθετηθούν ως διευθυντές σχολικών μονάδων να μην εγκαταλείψουν τα σχολεία τους μέσα σε λίγους μήνες και να πάνε να γίνουν σχολικοί σύμβουλοι.

Είπατε κάτι για συγχωνεύσεις. Είμαστε περήφανοι γι’ αυτό. Ήταν 2.000 σχολεία σε σύνολο περίπου 15.000 σχολείων στη χώρα, 2.000 εκ των οποίων συγχωνεύτηκαν και δεν έχουν μείνει ούτε τα μισά. Άρα αυτή η μικρή ομάδα σχολείων θα ήταν αυτή που θα καθόριζε το πώς θα γίνουν οι κρίσεις για όλη τη χώρα; Κάθε άλλο.

Θέλω επίσης να σας θυμίσω ότι οι μετακινήσεις μαθητών για τις σχολικές μονάδες είναι στο 10% αυξημένες και μόνο, άρα είναι πολύ μικρό το βάρος που τίθεται πλέον από τις συγχωνεύσεις. Περισσότερο οι συγχωνεύσεις διευκολύνουν δημιουργώντας εύρωστα σχολεία, πιο αποτελεσματικά σχολεία, όπως έχουμε πει πολλές φορές στη Βουλή.

Θέλω να πάω γρήγορα στις επισημάνσεις για τα ξενόγλωσσα. Σας άκουσα προσεκτικά. Θέλω να πω το εξής για τα ΑΕΙ που είπε ο κ. Λαφαζάνης: Στη διαδικασία της συνέντευξης που είπαμε ότι είναι πάρα πολύ σημαντική και μαγνητοφωνείται, το να είναι δύο ξενόγλωσσοι καθηγητές ΑΕΙ και, αν δεν βρούμε, είναι δύο σχολικοί σύμβουλοι της αντίστοιχης ξένης γλώσσας, άρα αυξημένων προσόντων…

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Το νομοσχέδιο λέει «ή».

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Γιατί λέει «ή», κύριε Λαφαζάνη; Λόγω του ότι το σχολικό έτος τελειώνει και αρχίζει πάλι το Σεπτέμβριο, οι κρίσεις είναι καλό να γίνονται σε εποχές που και τα σχολεία και τα πανεπιστήμια είναι κλειστά και κατανοείτε τους λόγους για τους οποίους γίνεται αυτό.

Είναι πολύ δύσκολο, λοιπόν, να βρεις κάθε φορά και για τόσες επιτροπές δυο καθηγητές πανεπιστημίου. Άρα, λες ή δυο καθηγητές πανεπιστημίου της αντίστοιχης ξενόγλωσσης ή αν αυτοί δε βρεθούν δύο σχολικοί σύμβουλοι ή, εν πάση περιπτώσει, αν και αυτοί δεν μπορούν να βρεθούν δυο στελέχη ξένων αντιπροσωπειών, δηλαδή των πρεσβειών. Δίνουμε, δηλαδή, στη ρύθμιση μια ευελιξία ούτως ώστε να καθίσταται δυνατό να βρεθεί.

Τώρα αντίθετα απ’ αυτό που επιχειρείτε να μας πείτε ο δικός μας στόχος είναι να θωρακιστεί η διαδικασία. Υπήρχε σωρεία καταγγελιών φέτος. Υπήρχαν και παλιά. Δεν δινόταν ξέρετε σημασία. Αυτή τη στιγμή κάνουμε μια σειρά διαδικασιών από τον ελεγκτή της Δημόσιας Διοίκησης και τον επανέλεγχο των πιστοποιητικών, γιατί αυτή τη στιγμή που μιλάμε υπάρχουν οι διαδικασίες κρίσεως των διευθυντικών στελεχών για τα σχολεία και έχουν ξεκινήσει και των σχολικών συμβούλων. Άρα, χρειαζόμαστε και όλες αυτές τις επιπλέον ελεγκτικές διαδικασίες. Βεβαίως έχουμε πει –και η ίδια προσωπικά- ότι όταν διευθυντές μου καταγγέλλουν «εφόσον υπάρχουν στοιχεία, να πάνε και στον εισαγγελέα». Γιατί η πλαστότητα είναι αδίκημα και πρέπει να τιμωρείται από τη δικαιοσύνη. Αλλά βεβαίως πρέπει να σας πω ότι έχει σημασία για μας, με δεδομένο ότι η μεγάλη πλειονότητα των πλαστών είναι στις ξένες γλώσσες, η προφορική εξέταση των υποψηφίων σ’ αυτές.

Ο κ. Ροντούλης έθεσε ένα θέμα για την πληροφορική. Το κατανοείτε, κύριε συνάδελφε. Καλό θα ήταν κι αυτό. Είναι δύσκολο όμως να έχεις εκεί τα computers  και να έχεις τη δυνατότητα να πληκτρολογούν και να πάρουν το ένα ή το άλλο τεστ επιτόπου στη διαδικασία. Για το λόγο αυτό, λοιπόν, αρχίζουμε με την ξένη γλώσσα.

Είμαστε ανοιχτοί  όλοι μας στο Υπουργείο Παιδείας –συνολικά η πολιτική ηγεσία- και σε άλλες προτάσεις που θα έρθουν για να βελτιώσουν και να θωρακίσουν διαδικασίες επιλογών που θέλουμε στην παιδεία να είναι οι καλύτερες. Γενικά στην δημόσια διοίκηση αυτή η Κυβέρνηση θέλει τους καλύτερους και τους αξιότερους. Και θεωρώ ότι όλοι μας πια έχουμε μπει σε μια τέτοια νοοτροπία, αλλά ιδιαίτερα στην παιδεία κατανοείτε πόσο για το μέλλον των παιδιών μας είναι σημαντικό αυτό.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Στο νομοσχέδιο για την ανωτάτη ή στο νομοσχέδιο για τη νέα δομή θα έχουμε την ευκαιρία να τα συζητήσουμε περισσότερο.

ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Κυρία Πρόεδρε, θα ήθελα το λόγο.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Κύριε Ροντούλη, για ένα λεπτό. Έχετε εξαντλήσει το χρόνο.

ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε. Με την ανοχή σας και επειδή είναι παρούσα η κυρία Υπουργός ήθελα το λόγο.
Διετυπώθη από την πλευρά σας το εξής επιχείρημα: Θα μπορούσαμε –λέτε- να επιλέξουμε πράσινους σχολικούς συμβούλους, αν είχαμε τέτοια πρόθεση και στη συνέχεια βάσει της επιλογής αυτής να επιλεγούν και πράσινοι διευθυντές σχολείων.

Όμως πρέπει να λάβετε υπόψη, κυρία Υπουργέ, ότι υπάρχει και η έννοια της ομηρίας που λέει ότι «δεν τον επιλέγω κάποιον» –αναφέρομαι στους σχολικούς συμβούλους- «σηματοδοτώντας ότι καλό είναι για σένα να πειθαρχήσεις στα κελεύσματα άνωθεν, στις επιλογές διευθυντών που θα γίνουν, προκειμένου να έχεις κάποια τύχη όταν θα έρθει η ώρα της δικής σου επιλογής». Άρα, υπάρχει και η άλλη οπτική γωνία των πραγμάτων.

Τώρα, όσον αφορά στις τεχνολογίες πληροφορικής πρέπει να ξέρετε ότι η απάντηση δεν μας ικανοποίησε καθόλου. Γιατί; Γιατί ήδη θα υπάρξει μοριοδότηση για τις τεχνολογίες πληροφορικής. Και σας έθεσα το ερώτημα ότι υπάρχουν καθηγητές οι οποίοι δεν επιμορφώθηκαν και υπάρχουν άλλοι που έχουν πιστοποιητικά επιμόρφωσης. Θα τα καταθέσουν και θα πάρουν μόρια. Αυτοί όμως που δεν μπορούν να καταθέσουν τα πιστοποιητικά επιμόρφωσης δεν ευθύνονται οι ίδιοι. Το Υπουργείο δεν φρόντισε να τους επιμορφώσει. Άρα, ξεκινούν από μια αφετηρία μειονεκτική σε σχέση με συναδέλφους τους.

Και επιτρέψτε μου να πω –και τελειώνω με αυτό- όσον αφορά στις συγχωνεύσεις των σχολείων το πνεύμα το δικό μας, κυρία Υπουργέ, ήταν το εξής. Θα υπάρξουν λόγω των συγχωνεύσεων πολλαπλά προβλήματα κατά το νέο διδακτικό έτος. Θα εμφανιστούν το φθινόπωρο τα προβλήματα αυτά.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Τι προβλήματα; Πείτε μου. Όπως τι;

ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Θα  δούμε τα συσσωρευμένα προβλήματα στην πράξη. Καλά είναι λοιπόν, να έχουμε στελέχη διευθυντές στα σχολεία που θα έχουν επιλεγεί κατά αξιοκρατικό τρόπο, ούτως ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις πολλαπλές προκλήσεις που θα βρούμε μπροστά μας. Είναι καλό για το εκπαιδευτικό μας σύστημα, καλό για τα παιδιά, καλό για τους γονείς, καλό για όλους μας. Άρα, αν αρχίζουμε με έναν ορίζοντα μαύρο, όσον αφορά στην επιλογή των ανθρώπων αυτών, δεν προσφέρουμε και τις καλύτερες υπηρεσίες.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Παρακαλώ, κυρία Υφυπουργέ, έχετε το λόγο.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κυρία Πρόεδρε, επανέρχομαι αναγκαστικά για να διευκρινίσω και πάλι ότι η διαδικασία μοριοδότησης είναι τέτοια και το ποσοστό της συνέντευξης –και σας εξήγησα με ποιες προϋποθέσεις γίνεται η συνέντευξη- που δεν επιτρέπει η ίδια η διαδικασία να πάμε σε κομματικά στελέχη.

Και για ποια ομηρία μιλάμε, όταν το 85% της βαθμολογίας προέρχεται από τυπικά προσόντα; Αυτό που θέλουμε να ελέγξουμε είναι να μην είναι πλαστά αυτά τα προσόντα. Αυτό που πρέπει να δούμε ως μέλλον είναι να θεσμοθετήσουμε τέτοιες διαδικασίες που θα μας επιτρέψουν να πάμε και στη δυνατότητα να έχουμε επιπλέον προφορικές αδιάβλητες.

Αυτή τη στιγμή πάμε σε ένα πρώτο βήμα. Είμαστε ανοικτοί για προτάσεις για να το διευρύνουμε. Σε καμία περίπτωση ομηρία. Έτσι κι αλλιώς και να το θέλει κάποια άλλη ηγεσία –εμείς δεν το θέλουμε, αλλά στη δημοκρατία οι ηγεσίες αλλάζουν- με αυτόν τον νόμο δεν μπορεί.

Κύριε Ροντούλη, δεν ξέρω τι ακριβώς εννοείτε ως προβλήματα για τις συγχωνεύσεις. Προφανώς όταν αναδιοργανώνονται είτε σχολικές μονάδες, είτε νοσοκομεία, είτε άλλες οργανώσεις υπάρχει το διαχειριστικό κομμάτι και κανείς δεν αντιλέγει. Θα υπάρχουν ικανότατα στελέχη. Στις μεγαλύτερες δε σχολικές μονάδες κατά κανόνα προηγούνται στις τοποθετήσεις αυτοί που θα πετύχουν υψηλότερη βαθμολογία. Η διαδικασία είναι αδιάβλητη. Είναι μια διαδικασία ουσιαστική. Και λέω και σ’ εσάς και σε όλους τους συναδέλφους από όλες τις παρατάξεις στην οποιαδήποτε κατηγορία είτε για πλαστότητα, ή μέσω οποιοδήποτε τρόπου γίνεται διαβλητή μια διαδικασία, ότι είμαστε πραγματικά ανοιχτοί σε οποιαδήποτε καταγγελία για να αντιδράσουμε αμέσως με κάθε τρόπο. Διοικητικό τρόπο, πειθαρχικό τρόπο και βεβαίως παραπέμποντας στη δικαιοσύνη εκεί όπου νομίζουμε.

Θέλω λοιπόν, κυρία Πρόεδρε, σταματώντας και τελειώνοντας εδώ, να διαβεβαιώσω το Σώμα ότι δεν υπάρχει καμία περίπτωση να μην εξεταστούν τα πάντα και να μην γίνουν εξονυχιστικοί έλεγχοι για διαβλητότητα στις κρίσεις 



Πηγή : esos.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια: