Blogger Widgets

Τρίτη 2 Οκτωβρίου 2012

Ρύθμιση για φωτοβολταικά σε 15.500 σχολεία και Αρχή Προμηθειών για την αγορά πετρελαίου

Νομοθετική ρύθμιση για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στα 15.500 σχολικά κτήρια της χώρας, ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας , ανακοίνωσε στη Βουλή ο υπουργός Εσωτερικών Ευρ. Στυλιανίδης, σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Επικρατείας του ΚΚΕ Αθανασίου Παφίλη , σχετικά με τη λήψη μέτρων χρηματοδότησης των σχολικών επιτροπών από τον κρατικό προϋπολογισμό.. 


 «Είναι περίπου 15.500 τα σχολικά κτήρια που ανήκουν την διαχείριση των δήμων. Αν υπάρξει η αντίστοιχη νομοθετική πρωτοβουλία, που την προετοιμάζουμε με το συναρμόδιο υπουργείο, για πλήρη κάλυψη, ακόμα και κάλυψη των παλαιών ΧΑΔΑ που θα έχουν αποκατασταθεί, με τέτοιου είδους συστήματα, θα μπορέσουμε να έχουμε ενεργειακή αυτάρκεια στα λειτουργούντα κτήρια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να έχουμε οικονομικό όφελος για τους ΟΤΑ από την ενέργεια που περισσεύει και θα μπορεί να διατίθεται στο δημοτικό δίκτυο με το αντίστοιχο αντίτιμο από την αρχή πληρωμών», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Εσωτερικών.

Ο κ. Στυλιανίδης ανακοίνωσε επίσης στις σκέψεις τα Κυβέρνησης είναι η δημιουργία ενιαίας αρχής προμηθειών ανά δήμο «διότι , όπως είπε, είναι διαφορετικό το κόστος όταν προμηθεύεται κάθε σχολική επιτροπή μόνη της και διαφορετικό αν γίνει από μια αρχή η προμήθεια των καυσίμων για τα σχολεία. Επιτυγχάνονται καλύτερες τιμές προμηθειών και άρα πληρέστερη κάλυψη. Γίνεται, δηλαδή, μια οικονομίας κλίμακος».

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΑΦΙΛΗΣ: Κύριε Υπουργέ, η επίκαιρη ερώτησή μας αφορά την χρηματοδότηση σχολικών επιτροπών από τον κρατικό προϋπολογισμό. Είναι γνωστό ότι από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς έχει καταβληθεί μόνο μία δόση προς τις σχολικές επιτροπές των δήμων για το 2012 και αυτή είναι μειωμένη. Με βάση το ν. 3577/2007 η χρηματοδότηση μέσω κεντρικών αυτοτελών πόρων πρέπει να αντιστοιχεί στο 6% του συνολικού ύψους της χρηματοδότησης των κεντρικών αυτοτελών πόρων. Με βάση λοιπόν τον κρατικό προϋπολογισμό, αυτόν που υπάρχει σήμερα, έπρεπε να δοθούν 120 εκατομμύρια. Έχουν δοθεί 20 και 20 τώρα αρχίζουν να εκταμιεύονται και είναι Οκτώβριος. Η κατάσταση θα χειροτερέψει σ' αυτό τον τομέα με το νέο πακέτο μέτρων όπου προβλέπονται 500 εκατομμύρια περικοπές από το Υπουργείο Παιδείας αλλά και από τους δήμους. Τα ταμεία των σχολικών επιτροπών και των σχολείων συνολικά είναι άδεια και αυτό το γνωρίζετε πολύ καλά. Μπαίνουμε στο φθινόπωρο και σε λίγο στο χειμώνα και θα υπάρξει τεράστιο πρόβλημα για την προμήθεια πετρελαίου και για την πληρωμή του φυσικού αερίου και στο φυσικό αέριο οι εταιρείες «κόβουν» γιατί είναι ιδιωτικές. Με την αύξηση του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο και την εξίσωση πετρελαίου κίνησης με το πετρέλαιο θέρμανσης, το κόστος για τη θέρμανση των σχολείων θα εκτιναχθεί στα ύψη και τα σχολεία αδυνατούν πραγματικά να πληρώσουν και να προμηθευτούν πετρέλαιο και φυσικό αέριο.
Η επίκαιρη ερώτησή μας προτείνει ταυτόχρονα κάποια μέτρα και ζητάμε να μας πείτε τι μέτρα θα πάρετε πρώτον για την επαρκή χρηματοδότηση και την κάλυψη των αυξανόμενων αναγκών. Δεύτερον, εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να απαλλαχθούν οι σχολικές επιτροπές από το ΦΠΑ και να απαλλαγούν από το νερό, το ρεύμα, το τηλέφωνο, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο και να πληρώνονται εξίσου από τον κρατικό προϋπολογισμό και τέλος να μην υπάρξει καμία μα καμία νέα περικοπή.
Περιμένουμε την απάντησή σας.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Λεωνίδας Γρηγοράκος): Ο Υπουργός Εσωτερικών κύριος Ευριπίδης Στυλιανίδης έχει το λόγο για τρία λεπτά.

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ (Υπουργός Εσωτερικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Ο συνάδελφος του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας θέτει ένα καίριο ζήτημα στο οποίο εμπλέκεται η Τοπική Αυτοδιοίκηση ως ενδιάμεσος ανάμεσα στο κεντρικό κράτος και στην τοπική κοινωνία προκειμένου να εξυπηρετούνται με πληρότητα οι μαθητές όλης της Ελλάδας και ιδίως κατά τους χειμερινούς μήνες όπου οι ανάγκες καυσίμου είναι μεγάλες κυρίως στις ορεινές και τις απομακρυσμένες περιοχές, αλλά και στο αστικό κέντρο των Αθηνών και στα άλλα αστικά και ημιαστικά κέντρα.

Είναι αλήθεια ότι φέτος είναι εγγεγραμμένα στον προϋπολογισμό περίπου 80 εκατομμύρια, όχι 120. Έπρεπε να είναι 120 σύμφωνα με το ποσοστό που προβλέπει ο νόμος, αλλά με βάση την πραγματική χρηματοδοτική ικανότητα του Γενικού Λογιστηρίου, ουσιαστικά έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό 80 εκατομμύρια.

Όταν εμείς αναλάβαμε τον Ιούνιο, είχαν καταβληθεί περίπου 20 εκατομμύρια. Από τις πρώτες προτεραιότητές μας ήταν να συμπληρώσουμε το ποσό αυτό με βάση τις πραγματικές μας δυνατότητες. Γνωρίζετε ότι τότε υπήρχαν πάρα πολλά εκκρεμή κοινωνικά ζητήματα. Ας πούμε, ήταν απλήρωτα τα προνοιακά επιδόματα συνολικού ύψους 260 εκατομμυρίων ευρώ, ήταν απλήρωτες οι μεταφορές μαθητών, ήταν απλήρωτα μία σειρά από τέτοιου είδους ζητήματα.

Θεωρήσαμε ότι είναι πρόταγμα η συντήρηση των σχολείων ενόψει της έναρξης της σχολικής χρονιάς. Κατεβλήθησαν και απορροφήθηκαν ήδη τα 20 εκατομμύρια ακόμα, δηλαδή έχουμε φτάσει σ' ένα ποσοστό απορρόφησης περίπου 50% και τώρα, μόλις θα πάρουμε το επόμενο δωδεκατημόριο, θα συνεχίσουμε αυτή τη ροή χρηματοδότησης για να μπορέσουμε να καλύψουμε στο μέγιστο δυνατό ποσοστό τις ανάγκες των σχολείων με πληρότητα κυρίως στις περιοχές που πραγματικά υποφέρουν από το κρύο.

Στο ερώτημα που θέτετε για το πώς θα μπορούσαμε να ελαφρύνουμε το κόστος, η απάντηση που θα μπορούσα αυτή τη στιγμή να σας δώσω, με βάση το σχεδιασμό που κάνουμε για την επικείμενη σχολική χρονιά που ξεκίνησε, είναι ότι σκεφτόμαστε να δημιουργήσουμε ενιαία αρχή προμηθειών ανά δήμο διότι είναι διαφορετικό το κόστος όταν προμηθεύεται κάθε σχολική επιτροπή μόνη της και διαφορετικό αν γίνει από μια αρχή η προμήθεια των καυσίμων για τα σχολεία. Επιτυγχάνονται καλύτερες τιμές προμηθειών και άρα πληρέστερη κάλυψη. Γίνεται, δηλαδή, μια οικονομίας κλίμακος.

Παράλληλα έχουμε ενθαρρύνει τους ΟΤΑ να μπουν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Εξοικονομώ» προκειμένου να απομειώσουν τη διαρροή θερμότητας από τα σχολικά κτήρια. Αντίστοιχες μελέτες προς υλοποίηση -θυμάστε και από το παρελθόν- είχαμε ετοιμάσει από το Υπουργείο Παιδείας, από τον Οργανισμό Σχολικών Κτηρίων. Όπου υλοποιήθηκαν είχαμε θετικά αποτελέσματα σε σχέση με την απώλεια ενέργειας.

Τέλος, όσον αφορά στα άλλα κόστη που αντιμετωπίζει ένα σχολικό συγκρότημα, όπως παραδείγματος χάριν το κόστος του ρεύματος, έχουμε ήδη εξαγγείλει ότι στη νέα πολιτική που θα ξεκινήσουμε, μόλις ολοκληρωθούν οι σχετικές διαπραγματεύσεις και με την Τρόικα, είναι να επιδιώξουμε να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ. Ένας από τους τρόπους που θα επιδιωχθεί αυτό είναι να ενθαρρύνουμε με επενδύσεις φωτοβολταϊκών στα σχολικά κτήρια της χώρας. Είναι περίπου 15.500 τα σχολικά κτήρια που ανήκουν την διαχείριση των δήμων. Αν υπάρξει η αντίστοιχη νομοθετική πρωτοβουλία, που την προετοιμάζουμε με το συναρμόδιο υπουργείο, για πλήρη κάλυψη, ακόμα και κάλυψη των παλαιών ΧΑΔΑ που θα έχουν αποκατασταθεί, με τέτοιου είδους συστήματα, θα μπορέσουμε να έχουμε ενεργειακή αυτάρκεια στα λειτουργούντα κτήρια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να έχουμε οικονομικό όφελος για τους ΟΤΑ από την ενέργεια που περισσεύει και θα μπορεί να διατίθεται στο δημοτικό δίκτυο με το αντίστοιχο αντίτιμο από την αρχή πληρωμών.

Αυτές είναι κάποιες προτεραιότητες που επεξεργαζόμαστε τώρα συμπληρωματικά έχοντας υπόψη ότι μπαίνουμε σε μια άλλη λογική πια, στη λογική της οικονομικής αυτοτέλειας. Θα πρέπει να αφήσουμε τους δήμους να σταθούν στα πόδια τους και να μην έχουν μονίμως την εξάρτηση από ένα κεντρικό δημόσιο ταμείο το οποίο υποφέρει όλο και περισσότερο, λόγω της κρίσης.
Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Λεωνίδας Γρηγοράκος): Ο Βουλευτής του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, κ. Παφίλης έχει το λόγο για τρία λεπτά.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΑΦΙΛΗΣ: Κύριε Υπουργέ, τα μακροπρόθεσμα αυτά μπορούμε να τα συζητήσουμε. Εδώ υπάρχει άμεσο πρόβλημα. Εμείς δε λέμε αν σχεδιάζετε να κάνετε ενιαία αρχή προμηθειών ή αν θα υπάρξει οικονομική αυτοτέλεια στους ΟΤΑ με τα φωτοβολταϊκά. «Όπου ακούς πολλά κεράσια κράτα και μικρό καλάθι» για την οικονομική αυτοτέλεια τον ΟΤΑ.

Μην παραπέμπετε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση το θέμα. Όχι ότι δεν έχει ευθύνη. Έχει ευθύνη και για την γενικότερη συμφωνία. Γιατί εδώ συνέβη ό,τι έχει συμβεί όλα αυτά τα χρόνια. Δώσατε τα σχολεία και δε δίνετε πόρους. Άμεσα ρωτάμε τι μέτρα θα πάρετε. Πρακτικά.

Μας είπατε ότι μέχρι τώρα έχει απορροφηθεί το 50% της χρηματοδότησης. Από πού; Από τα 80 εκατομμύρια. Ακόμα και ο νόμος ο ίδιος προβλέπει 120 εκατομμύρια, που λίγα είναι και αυτά. Τι θα κάνετε; Ο χειμώνας μπαίνει.

Εγώ είμαι από ορεινό χωριό. Και άλλοι θα είναι. Κουβαλάγαμε από ένα ξύλο κάθε μέρα για να ανάψει η σόμπα στο σχολείο. Εκεί θα γυρίσουμε; Γιατί στην πραγματικότητα αυτό συμβαίνει στα σχολεία και το γνωρίζουν πολύ καλά και όσοι μας ακούνε και ο κόσμος. Ήδη οι δάσκαλοι έχουν μετατραπεί σε επαίτες. Απευθύνονται στα παιδιά και τους λένε «πληρώστε για να βγάλουμε φωτοτυπίες, πείτε στους γονείς για εκείνο», θα πούνε αύριο και για το πετρέλαιο.

Εμείς, λοιπόν, πέρα από τα γενικότερα κάνουμε και συγκεκριμένες προτάσεις. Γιατί, παραδείγματος χάριν, απαλλάξατε τις πρεσβείες από το Φ.Π.Α. στο πετρέλαιο, γιατί απαλλάσσετε τους εφοπλιστές -φτωχοί είναι και τα παιδιά τους δε ζεσταίνονται- και δεν απαλλάσσετε τα σχολεία από το Φ.Π.Α. για το πετρέλαιο; Τι θα συμβεί με τις αυξήσεις που έχουμε στο φυσικό αέριο;

Άμεσα τέτοια πρακτικά μέτρα γιατί δεν τα προχωράτε; Συγκεκριμένα λέμε για το Φ.Π.Α. Γιατί δεν απαλλάσσετε τα σχολεία μέχρι να ευδοκιμήσουν αυτά τα προγράμματα για τα οποία εμείς κρατάμε πάρα πολλές επιφυλάξεις για το ποιον εξυπηρετούν και τι αποτελεσματικότητα θα έχουν.

Σας παρακαλούμε να μας απαντήσετε άμεσα. Αν αγριέψει ο καιρός τα σχολεία δεν θα μπορούν να βάλουν πετρέλαιο. Απ' ό,τι έχουμε διαβάσει –δεν ξέρω αν ισχύει, δεν το είπατε σήμερα, επομένως πείτε το στη δευτερολογία σας- προβλέπεται να δοθούν 15.000.000. Έχουμε δεκαέξι χιλιάδες σχολεία. Με μία απλή διαίρεση βλέπουμε ότι ο μέσος όρος για κάθε σχολείο είναι 937,5 ευρώ. Έχετε την εντύπωση ότι αυτά φτάνουν για να ζεσταθούν τα σχολεία το χειμώνα; Τι θα γίνει; Πείτε μας στη δευτερολογία σας.
Σας ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Λεωνίδας Γρηγοράκος): Ο κύριος Υπουργός έχει το λόγο για τρία λεπτά.

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ (Υπουργός Εσωτερικών): Δεν μπορώ να διαφωνήσω σε πολλά μαζί σας. Θα διαφωνήσω στο πρόσωπο όμως. Έδωσαν τις αρμοδιότητες και δεν έδωσαν τους πόρους. Και θυμίζω ότι εγώ σε αυτή την Αίθουσα ήμουν ο αρμόδιος Εισηγητής τότε που έθεσε και ζήτημα συνταγματικότητας στη σχετική συζήτηση. Αυτό, όμως, ανήκει στο παρελθόν. Σωστά λέτε, τι πρέπει να κάνουμε τώρα.

Η διαίρεση που κάνετε, μπορεί να είναι σωστή όσον αφορά τα 15.000.000. Προσθέστε, όμως, και τα άλλα 40.000.000, για να βγει σωστό το τελικό αποτέλεσμα.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΑΦΙΛΗΣ: Τα 40.000.000 τελείωσαν. Απορροφήθηκαν...

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ (Υπουργός Εσωτερικών): Δεν τέλειωσαν. Απορροφήθηκαν τώρα...

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΑΦΙΛΗΣ: Έτσι δεν είπατε; Συγνώμη, δεν θέλω να κάνω...

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ (Υπουργός Εσωτερικών): Ένα λεπτό. Δόθηκαν 20.000.000. Κι άλλα 20.000.000 δώσαμε πριν από μερικές εβδομάδες. Κάποια σχολεία είχαν προμηθευτεί καύσιμο από την άνοιξη. Κάποια άλλα που δεν τους έφτασαν τα λεφτά, έπρεπε να προμηθευτούν κι άλλο. Με τα 20.000.000 που πήραν, θα προμηθευτούν. Παράλληλα, θα έρθουν κι άλλα χρήματα, όπως σας είπα, από τα επόμενα δωδεκατημόρια, αυτού του μήνα, του άλλου μήνα κλπ., για να μπορέσουμε να καλύψουμε με πληρότητα τις ανάγκες.

Επομένως, σκύβουμε πάνω στο πραγματικό πρόβλημα, με τις πραγματικές μας δυνατότητες. Τι να λέμε; Λόγια; Δεν λέμε λόγια. Πραγματικά, όπου ακούς πολλά κεράσια, κράτα μικρό καλάθι.

Από εκεί και μετά, όμως, η πολιτική που γίνεται τώρα, δεν πρέπει να μας αποκλείει από το να χτίζουμε την πολιτική της επόμενης μέρας.

Θυμάμαι το Δήμο Σερρών. Είναι ένα πιλοτικό μοντέλο, το οποίο εμείς έχουμε επικαλεστεί και στη συζήτησή μας με τους ξένους. Η εφαρμογή του Προγράμματος «Εξοικονομώ», συνδυασμένη με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, θα δημιουργήσει μία ενεργειακή αυτάρκεια, η οποία θα απομειώσει την ανάγκη κρατικών πόρων.

Αν αυτό, λοιπόν, διευρυνθεί σε πεντακόσια σχολεία, όπως λέμε στο σχεδιασμό μας, για το επόμενο διάστημα, με αμεσότητα και με κεντρική πηγή χρηματοδότησης, για να μην εξαντλούμε μονίμως τους ΚΑΠ, τότε πιστεύω ότι μπορούμε να έχουμε πολύ γρήγορα ανταποδοτικό αποτέλεσμα.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, να ξέρετε, ότι επειδή είναι ένα ζήτημα που μας ευαισθητοποιεί όσο ευαισθητοποιεί κι εσάς, δεν πρόκειται να αφήσουμε κανέναν από τους μαθητές να κρυώσει φέτος. Θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να λυθεί το πρόβλημα στην πράξη.
Ευχαριστώ.

 Πηγή : esos.gr





Δεν υπάρχουν σχόλια: