
Κρίνω σκόπιμο, ενόψει των εξετάσεων Μαΐου-Ιουνίου του τρέχοντος σχολικού έτους, να σας υπενθυμίσω ορισμένα βασικά σημεία για τις εξετάσεις γενικότερα αλλά και ως προς την εξέταση του μαθήματος των Μαθηματικών στο Λύκειο.
Οι Προαγωγικές και Απολυτήριες Εξετάσεις στο Λύκειο διεξάγονται σύμφωνα με το ΠΔ 60/2006 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει και για τα ενδοσχολικά εξεταζόμενα μαθήματα της Γ΄Λυκείου.
Τα πλήρη κείμενα των παραπάνω Π.Δ. και εγκυκλίων βρίσκονται στο ιστολόγιο: blogs.sch.gr/iokaragi (Μαθηματικός Περιηγητής) ακολουθώντας την σελίδα Διδασκαλία-Αξιολόγηση.
• Ως προς την εξεταστέα ύλη (άρθρο 16)
1Ο) Η εξεταστέα ύλη για τα μαθήματα της
Α΄ και Β΄ τάξης Ενιαίου Λυκείου δεν μπορεί να είναι λιγότερη από το μισό
και περισσότερη από τα 2/3 της διδακτέας (όπου διδακτέα ύλη είναι αυτή
που ορίζεται από τις οδηγίες που έχουν δοθεί από το Υπουργείο Παιδείας,
Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο). Η
επιλογή και ο ακριβής προσδιορισμός της για κάθε μάθημα γίνεται με
εισήγηση των διδασκόντων και με την έγκριση του Διευθυντή του Λυκείου,
ενώ γνωστοποιείται στους μαθητές πέντε (5) εργάσιμες ημέρες πριν από τη
λήξη των μαθημάτων, δηλαδή στην περίπτωση μας στις 10 Μαΐου 2012, ημέρα
Πέμπτη.
Οι γραπτές απολυτήριες εξετάσεις των
μαθητών της Γ΄ τάξης στα μαθήματα που εξετάζονται σε επίπεδο σχολικής
μονάδας διενεργούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 16 του ίδιου
Π.Δ., όπως έχει τροποποιηθεί το 2010 και για τους μαθητές που
εξετάζονται σε ενδοσχολικό επίπεδο αντί για τις πανελλήνιες εξετάσεις.
Συγκεκριμένα, με την πρόσφατη εγκύκλιο (47584/Γ2/27-04-2012) και για τα μαθήματα που εξετάζονται ενδοσχολικά (αντί πανελλήνια) στην Γ΄ τάξη ΓΕΛ και στην Δ΄ τάξη Εσπερινού ΓΕΛ θα ισχύσει ότι: η εξεταστέα ύλη δεν μπορεί να είναι λιγότερη από το μισό και περισσότερη από τα 2/3 της διδακτέας, όπου διδακτέα ύλη είναι αυτή που ορίστηκε για τις πανελλήνιες εξετάσεις (Σύμφωνα με τις αποφάσεις 81669/Γ2/19-07-2011 και 81667/Γ2/19-07-2012).
• Γενικά ως προς τα θέματα (άρθρο 15)
1ο) Τα θέματα των γραπτών προαγωγικών
και απολυτήριων εξετάσεων λαμβάνονται από την ύλη που ορίζεται ως
εξεταστέα για κάθε μάθημα, κατά το έτος που γίνονται οι εξετάσεις. Οι
ερωτήσεις είναι ανάλογες με εκείνες που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια
και στις οδηγίες του Π.Ι., διατρέχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση
της εξεταστέας ύλης, ελέγχουν ευρύ φάσμα διδακτικών στόχων και είναι
κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας. Οι μαθητές απαντούν υποχρεωτικά σε όλα
τα θέματα.
2ο) Σε περίπτωση κατά την οποία ένα θέμα
αναλύεται σε υποερωτήματα, η βαθμολογία που προβλέπεται για αυτό
κατανέμεται ισότιμα στις επιμέρους ερωτήσεις, εκτός αν κατά την
ανακοίνωση των θεμάτων καθορίζεται διαφορετικός βαθμός για κάθε μία από
αυτές.
3ο) Τα θέματα δημιουργούνται, γράφονται, τυπώνονται και αναπαράγονται στη σχολική μονάδα την ίδια ημέρα των εξετάσεων με την συμμετοχή και την ευθύνη όλων όσων δίδαξαν το συγκεκριμένο μάθημα κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά.
• Ως προς την εξέταση των μαθημάτων
Άλγεβρας και Γεωμετρίας στην Α΄ και Β΄τάξη καθώς και το μάθημα
«Μαθηματικά Κατεύθυνσης» Β΄Λυκείου.
1ο) Στους μαθητές δίνονται τέσσερα (4) θέματα.
2ο) Τα τέσσερα (4) θέματα που δίνονται στους μαθητές διαρθρώνονται ως εξής:
α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήματα θεωρίας που αφορούν έννοιες,
ορισμούς, λήμματα, προτάσεις, θεωρήματα και πορίσματα.
ορισμούς, λήμματα, προτάσεις, θεωρήματα και πορίσματα.
β) Το δεύτερο και το τρίτο θέμα
αποτελείται το καθένα από μία άσκηση που απαιτεί από το μαθητή ικανότητα
συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών αποδεικτικών ή υπολογιστικών
διαδικασιών. Η κάθε άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
γ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία
άσκηση ή ένα πρόβλημα που η λύση του απαιτεί από το μαθητή ικανότητες
συνδυασμού και σύνθεσης προηγούμενων γνώσεων αλλά και την ανάληψη
πρωτοβουλιών στη διαδικασία επίλυσής του. Το θέμα αυτό μπορεί να
αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα, τα οποία βοηθούν το μαθητή στη λύση.
3ο) Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.
4ο) Κατά τον ίδιο τρόπο εξετάζεται και το μάθημα «Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής», καθώς και το μάθημα «Μαθηματικά Κατεύθυνσης» της Γ΄Λυκείου που εξετάζεται σε ενδοσχολικό επίπεδο αντί για τις πανελλήνιες εξετάσεις.
Για την επιλογή των θεμάτων λαμβάνονται υπόψη, εκτός από την ισχύουσα νομοθεσία, και οι οδηγίες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Τέλος είναι απαραίτητο να γίνουν
μαθήματα γενικής επανάληψης στην εξεταστέα ύλη και να δοθούν στους
μαθητές θέματα εξετάσεων παλαιοτέρων ετών ή να λυθούν στην διάρκεια του
μαθήματος θέματα ανάλογα με το ύφος και το επίπεδο των θεμάτων των
εξετάσεων της σχολικής μονάδας.
Οδηγίες για τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις των
Γυμνασίων περιόδου Μαΐου-Ιουνίου σχολικού έτους 2011-2012.
Γυμνασίων περιόδου Μαΐου-Ιουνίου σχολικού έτους 2011-2012.
1ο) Οι ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις στο
Γυμνάσιο διενεργούνται σύμφωνα με το Π.Δ.
409/1994 (ΦΕΚ 226, τ. Α΄) που καθορίζει το γενικό πλαίσιο εξέτασης των
μαθημάτων στο Γυμνάσιο.
2ο) Για το μάθημα των Μαθηματικών οι
εξετάσεις διεξάγονται σύμφωνα με το Π.Δ. 508/1977, άρθρο 3, παράγραφος Δ
και την ενημερωτική εγκύκλιο Γ2/2764/6-05-96 της Διεύθυνσης Σπουδών
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ, καθώς και τη σχετική
62078/Γ2/13-5-08 εγκύκλιο του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. μετά από εισήγηση του
Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Τα πλήρη κείμενα των παραπάνω Π.Δ. και εγκυκλίων βρίσκονται στο ιστολόγιο: blogs.sch.gr/iokaragi (Μαθηματικός Περιηγητής) ακολουθώντας την σελίδα Διδασκαλία-Αξιολόγηση.
Συγκεκριμένα:
Ως προς τη εξεταστέα ύλη:
• ως εξεταστέα ύλη ορίζονται τα 3/5
της ύλης που διδάχθηκε με την προϋπόθεση ότι αυτά δεν είναι λιγότερα από
το μισό της διδακτέας ύλης.
• η εξεταστέα ύλη ορίζεται από το διδάσκοντα, γνωστοποιείται εγγράφως στο διευθυντή του σχολείου, καταχωρίζεται στο βιβλίο ύλης και γνωστοποιείται στους μαθητές.
Είναι χρήσιμο η εξεταστέα ύλη να δίνεται
στους μαθητές τουλάχιστον μια εβδομάδα πριν την λήξη του διδακτικού
έτους (δηλαδή στην περίπτωση μας μέχρι τις 10 Μαΐου). Επίσης οι
διδάσκοντες θα πρέπει να αναγράφουν την εξεταστέα ύλη σε όλα τα βιβλία
ύλης που χρησιμοποίησαν και να μην την αναγράφουν μόνο σε ένα, κάνοντας,
στη συνέχεια, παραπομπές σε αυτό.
Ως προς τα θέματα γενικά:
Τα θέματα διατυπώνονται έτσι ώστε:
• να ελέγχεται η απόδοση πληροφοριακών γνωστικών στοιχείων.
• να διερευνάται η ικανότητα του
μαθητή να εφαρμόζει, να συνδυάζει, να συνθέτει, να κρίνει και γενικότερα
να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό.
• Τα θέματα δημιουργούνται, γράφονται, τυπώνονται και αναπαράγονται στη σχολική μονάδα την ίδια ημέρα των εξετάσεων με την συμμετοχή και την ευθύνη όλων όσων δίδαξαν το συγκεκριμένο μάθημα κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά.
Ως προς το είδος και την δομή των θεμάτων:
α) Θεωρία:
• Οι μαθητές υποχρεούνται σε διαπραγμάτευση ενός απλού από δύο τιθέμε-
να θέματα θεωρίας της διδαγμένης ύλης.
να θέματα θεωρίας της διδαγμένης ύλης.
• Κάθε θέμα θεωρίας μπορεί να αναλύεται σε τρεις το πολύ ερωτήσεις της ίδιας ενότητας.
β) Ασκήσεις:
• Οι μαθητές υποχρεούνται να λύσουν δύο από τρεις ασκήσεις ή προβλήματα.
• Κάθε ένα από τα θέματα των ασκήσεων ή προβλημάτων δεν πρέπει να αποτελείται από δύο ή περισσότερες διαφορετικές ασκήσεις ή προβλήματα. Μπορεί όμως κάθε άσκηση ή πρόβλημα να αναλύεται σε βήματα-υποερωτήματα.
• Η απάντηση στο θέμα της θεωρίας και η κάθε μία από τις λύσεις των ασκήσεων ή προβλημάτων βαθμολογούνται ισότιμα.
Τέλος είναι απαραίτητο να γίνουν
μαθήματα γενικής επανάληψης στην εξεταστέα ύλη και να δοθούν στους
μαθητές θέματα εξετάσεων παλαιοτέρων ετών ή να λυθούν στην διάρκεια του
μαθήματος θέματα ανάλογα με το ύφος και το επίπεδο των θεμάτων των
εξετάσεων της σχολικής μονάδας.
Οδηγίες για τις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις
των ΕΠΑ.Λ. περιόδου Μαΐου-Ιουνίου σχολικού έτους 2011-2012.
των ΕΠΑ.Λ. περιόδου Μαΐου-Ιουνίου σχολικού έτους 2011-2012.
Οι Προαγωγικές, Απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις στα ΕΠΑ.Λ. διεξάγονται σύμφωνα με το ΠΔ 50/2008.
Τα πλήρη κείμενα των παραπάνω Π.Δ. και εγκυκλίων βρίσκονται στο ιστολόγιο: blogs.sch.gr/iokaragi (Μαθηματικός Περιηγητής) ακολουθώντας την σελίδα Διδασκαλία-Αξιολόγηση.
• Ως προς την εξεταστέα ύλη (άρθρο 12)
1. Οι γραπτές προαγωγικές,
απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις διενεργούνται με την ευθύνη του
Διευθυντή και των διδασκόντων σε κάθε ΕΠΑ.Λ. Οι απολυτήριες και
πτυχιακές εξετάσεις είναι ταυτόσημες.
2. Ως εξεταστέα ύλη για τα μαθήματα
του ΕΠΑ.Λ. ορίζονται τα 2/3 της διδαχθείσας ύλης με την προϋπόθεση ότι
αυτά δεν είναι λιγότερα από το μισό της διδακτέας ύλης (όπου διδακτέα
ύλη είναι αυτή που ορίζεται από τις οδηγίες που έχουν δοθεί από το
Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και το Παιδαγωγικό
Ινστιτούτο). Η επιλογή και ο ακριβής προσδιορισμός της για κάθε μάθημα
γίνεται με εισήγηση των διδασκόντων και με την έγκριση του Διευθυντή και
γνωστοποιείται στους μαθητές πέντε εργάσιμες ημέρες τουλάχιστον πριν
από τη έναρξη των εξετάσεων.
3. Η εξεταστέα ύλη καταγράφεται στο
βιβλίο της διδασκόμενης ύλης, υπογράφεται από τον διδάσκοντα καθηγητή
και θεωρείται από τον Διευθυντή.
4. Τα θέματα ορίζονται από τους διδάσκοντες το μάθημα και είναι κοινά για όλα τα τμήματα των τάξεων του κάθε ΕΠΑ.Λ.
• Ως προς την εξέταση των μαθημάτων Άλγεβρα και Γεωμετρία
1. Στους μαθητές δίνονται τέσσερα
θέματα από την εξεταστέα ύλη, τα οποία μπορούν να αναλύονται σε
υποερωτήματα, με τα οποία ελέγχεται η δυνατότητα αναπαραγωγής γνωστικών
στοιχείων, η γνώση εννοιών και ορολογίας και η ικανότητα εκτέλεσης
γνωστών αλγορίθμων, η ικανότητα του μαθητή να αναλύει, να συνθέτει και
να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό, καθώς και η ικανότητα
επιλογής και εφαρμογής κατάλληλης μεθόδου.
.
2. Tα τέσσερα θέματα που δίνονται στους μαθητές διαρθρώνονται ως εξής:
.
2. Tα τέσσερα θέματα που δίνονται στους μαθητές διαρθρώνονται ως εξής:
α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από
ερωτήματα θεωρίας που αφορούν έννοιες, ορισμούς, λήμματα, προτάσεις,
θεωρήματα και πορίσματα. Με το θέμα αυτό ελέγχεται η κατανόηση των
βασικών εννοιών, των σπουδαιότερων συμπερασμάτων, καθώς και η σημασία
τους στην οργάνωση μιας λογικής δομής.
β) Tο δεύτερο και το τρίτο θέμα αποτελείται το καθένα από μία άσκηση που απαιτεί από το μαθητή ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών αποδεικτικών ή υπολογιστικών διαδικασιών. Η κάθε άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
γ) Tο τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα που η λύση του απαιτεί από το μαθητή ικανότητες συνδυασμού και σύνθεσης προηγούμενων γνώσεων, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών στη διαδικασία επίλυσής του. Tο θέμα αυτό μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα, τα οποία βοηθούν το μαθητή στη λύση.
3. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά
είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα. Kατά τον
ίδιο τρόπο εξετάζονται και τα μαθήματα: «Μαθηματικά Θετικής και
Τεχνολογικής Κατεύθυνσης» της Β’ ΕΠΑ.Λ. και «Μαθηματικά Ι», «Μαθηματικά
ΙΙ» και «Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής» της Γ΄ ΕΠΑ.Λ.
Τα θέματα δημιουργούνται, γράφονται,
τυπώνονται και αναπαράγονται στη σχολική μονάδα την ίδια ημέρα των
εξετάσεων με την συμμετοχή και την ευθύνη όλων όσων δίδαξαν το
συγκεκριμένο μάθημα κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά.
Τέλος είναι απαραίτητο να γίνουν μαθήματα γενικής επανάληψης στην εξεταστέα ύλη και να δοθούν στους μαθητές θέματα εξετάσεων παλαιοτέρων ετών ή να λυθούν στην διάρκεια του μαθήματος θέματα ανάλογα με το ύφος και το επίπεδο των θεμάτων των εξετάσεων της σχολικής μονάδας.
Πηγή : esos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου