Blogger Widgets

Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2011

Ιστορικό και παιδαγωγικό σφάλμα

Την παραπάνω άποψη διατυπώνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Αποφοίτων της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ και ομότιμος καθηγητής του ιδρύματος, Χρίστος Τσολάκης, σε ανοιχτή επιστολή του προς την υπουργό Παιδείας, Αννα Διαμαντοπούλου. 


Το 1998 ο «Φιλόλογος» είχε ζητήσει από τον τότε υπουργό Παιδείας, Γεράσιμο Αρσένη, να μην επιτρέψει στους τεχνοκράτες του υπουργείου να συστεγάσουν κάτω από τον τίτλο «Ελληνικά» τους τέσσερις κλάδους των φιλολογικών μαθημάτων: α. «Αρχαία Ελληνικά από το πρωτότυπο», β. «Αρχαία Ελληνικά από μετάφραση». γ. «Νεοελληνική Γλώσσα» και δ. «Νεοελληνική Λογοτεχνία». Αν και ο Σύλλογος, μετά τη δημοσιοποίηση ανοιχτής επιστολής, δεν πήρε απάντηση εκείνη την εποχή, οι κλάδοι διατήρησαν την αυτοτέλειά τους.

«Πέρασαν από τότε 13 χρόνια και οι τεχνοκράτες του ίδιου υπουργείου ξαναχτυπούν τα Γράμματα των Γραμμάτων, την πεμπτουσία της εκπαίδευσης και της παιδείας, χωρίς φυσικά να είναι σε θέση να αποτιμήσουν τις μελλοντικές συνέπειες αυτού του εχγειρήματός τους...», επισημαίνει ο Σύλλογος Αποφοίτων της Φιλοσοφικής Σχολής «Φιλόλογος», ο οποίος εκφράζει τη διαμαρτυρία του για την ομαδοποίηση των φιλολογικών μαθημάτων επαναφέροντας την ίδια ανοιχτή επιστολή, αυτήν τη φορά προς την κ. Διαμαντοπούλου.

«Ελληνική Γλώσσα» με 3 κλάδους
Στο πλαίσιο του «Νέου Λυκείου», προωθούνται αλλαγές από φέτος στα προγράμματα σπουδών της Α' τάξης με στόχο, όπως έχει εξαγγελθεί, να αποκατασταθεί η πλήρης και σωστή λειτουργία του σχολείου και να αποκατασταθεί η ισορροπία στη ζωή των εφήβων. Στην Α' τάξη του «Νέου Λυκείου» το ενιαίο μάθημα «Ελληνική Γλώσσα» έχει τρεις κλάδους: α) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, β) Νέα Ελληνική Γλώσσα και γ) Νέα Ελληνική Λογοτεχνία.

Η ταυτότητα των μαθημάτων
Η ενοποίηση αυτή γεννά προβλήματα ουσίας, όπως αναφέρει ο κ. Τσολάκης, ο οποίος κάνει λόγο για «ιστορικό και παιδαγωγικό σφάλμα». Ο καθένας από τους κλάδους, σύμφωνα με τον ίδιο, έχει διαγράψει τη δική του πορεία μέσα στο χρόνο, με τα δικά του ιδιαίτερα γνωρίσματα και τη δική του ταυτότητα. Με την ενοποίηση, όπως σημειώνει ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, προκύπτει ένα ευάλωτο συσσωμάτωμα και στο σύνολό του και στα επιμέρους συστατικά του στοιχεία, διότι:

1. τονίζεται ο συνολικός αριθμός των ωρών του νέου «μαθήματος», οι οποίες φαίνονται πολλές, ενώ ήδη θεωρούνται λίγες για κάθε κλάδο του μαθήματος

2. δημιουργείται ασάφεια ως προς τον ακριβή αριθμό των ωρών του κάθε κλάδου, και ο συσχετισμός μπορεί να μεταβάλλεται ανάλογα με τις περιστάσεις

3. εμφανίζεται ο κίνδυνος να εξαφανιστούν ένας ή περισσότεροι κλάδοι, εφόσον χάνεται η αυτοτέλεια και, ώς ένα βαθμό, η ταυτότητα των μαθημάτων.

«Οποιαδήποτε συρρίκνωση και ομαδοποίηση τέτοιων μαθημάτων θαμπώνει την καθαρότητα των στόχων τους και υποβαθμίζει την υπόστασή τους, υποβαθμίζοντας συνάμα και την υπόσταση της παιδείας, αφού αυτά είναι κατ' εξοχήν μαθήματα παιδείας», υπογραμμίζει στην ίδια επιστολή ο κ. Τσολάκης, ο οποίος ζητά να κρατηθεί αναλλοίωτη η φυσιογνωμία των μαθημάτων αυτών και να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας τους.

Να σημειωθεί πως και η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων έχει εκφράσει τη διαφωνία της με την ένταξη της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στο ενιαίο μάθημα «Ελληνική Γλώσσα», καθώς και με τη μείωση κατά μία ώρα της διδασκαλίας της.

 Πηγή : Αγγελιοφόρος


Δεν υπάρχουν σχόλια: