Τις σκέψεις και τις άμεσες
πρωτοβουλίες στο σύντομο χρονικό διάστημα που θα κρατάει το «τιμόνι»
του υπουργείου Παιδείας «ξεδιπλώνει» ο νέος υπουργός παιδείας Γ.
Μπαμπινιώτης στην πρώτη συνέντευξη ως υπουργός, που παραχώρησε στο Βήμα.
Ο κ. Μπαμπινιώτης ανακοίνωσε:
Ο κ. Μπαμπινιώτης ανακοίνωσε:
- Πρώτον, θα βοηθήσουμε μαθησιακά τους αδύναμους μαθητές μέσα στη σχολική τάξη ώστε να μη χρειάζονται φροντιστήρια έξω από αυτήν παρέχοντάς τους ενισχυτική διδακτική στήριξη.
- Δεύτερον, θα βοηθήσουμε, συμβουλευτικά, μαθητές αλλά και γονείς με ποικίλα ψυχολογικά προβλήματα, πολλά από τα οποία είναι απότοκα της οικονομικής κρίσης. Οι γονείς που πλήττονται από την κρίση πρέπει να αισθανθούν ότι το Κράτος υπάρχει δίπλα τους ως Κράτος Πρόνοιας και τους βοηθάει».
Για τα Πανεπιστήμια ο υπουργός Παιδείας διατύπωσε τις απόψεις του ως εξής:
ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ: «Πιστεύω ότι, με τις αποφασιστικής σημασίας αρμοδιότητες που έχει κατά τον νόμο το Συμβούλιο Διοίκησης, δεν μπορεί να υπάρχουν μέλη του τα οποία να μην έχουν περάσει ποτέ από πανεπιστήμια. Δηλαδή μέλη του που να μην έχουν ιδέα πώς λειτουργεί και τι προσφέρει ένα πανεπιστήμιο. Δεν είναι θέμα τυπικών προσόντων αλλά θέμα ουσίας. Γιατί, αφού τα συμβούλια αυτά στην πράξη είναι ο φορέας που αποφασίζει για τα πάντα, δεν νοείται ότι θα υπάρχουν μέλη του με παντελή άγνοια της λειτουργίας του Πανεπιστημίου. Σήμερα εναπόκειται στους εκλέκτορες να μη συμπεριλάβουν στο Συμβούλιο τέτοια μέλη. Θα έπρεπε όμως να κατοχυρώνεται και στον ίδιο τον νόμο».
ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΕ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΤΗΝ ΕΡΧΟΜΕΝΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ: «Συνιστώ νηφαλιότητα, ψυχραιμία, σύνεση, διάλογο, από και με όλες τις πλευρές. Δεν νοούνται πράξεις βίας στα πανεπιστήμια για διαδικασίες που έχουν ψηφιστεί από τη συντριπτική πλειοψηφία του Κοινοβουλίου».
ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΜΕΩΝ ΑΝΤΙ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΣΤΑ ΑΕΙ: Περιμένω με ενδιαφέρον να ακούσω τις απόψεις των Πρυτάνεων γι' αυτά τα θέματα» (σ.σ. θα συναντηθεί μαζί τους στις 16 Μαρτίου).
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
«Αν με ρωτούσατε τι θα ήθελα να κάνω διαθέτοντας τον απαιτούμενο χρόνο, θα σας έλεγα ότι θα άλλαζα το εξεταστικό σύστημα προς μια κατεύθυνση που θα το έκανε πιο αξιόπιστο, πιο δίκαιο και πιο ανθρώπινο. Οπως εισηγηθήκαμε με το πόρισμά μας που ακολούθησε τον εθνικό διάλογο για την Παιδεία, θα άλλαζα τα αναλυτικά προγράμματα, όλη τη διαδικασία μάθησης στα σχολεία, έτσι ώστε οι μαθητές να ξανανιώσουν αγάπη για τα σχολεία τους. Να αναδειχθεί ο ρόλος του δασκάλου. Αν είχα τον χρόνο...».
Τώρα, τι προλαβαίνετε;
«Ολα όσα ανέφερα μπορούν σίγουρα να δρομολογηθούν. Μπορούν να γίνουν τα πρώτα αποφασιστικά βήματα. Αλλά αυτές οι αλλαγές χρειάζονται τον χρόνο τους».
«Ολα όσα ανέφερα μπορούν σίγουρα να δρομολογηθούν. Μπορούν να γίνουν τα πρώτα αποφασιστικά βήματα. Αλλά αυτές οι αλλαγές χρειάζονται τον χρόνο τους».
Ποιες είναι οι αλλαγές που οραματίζεστε για το νέο εξεταστικό σύστημα;
«Να θυμίσω ότι μιλάμε για την ίδρυση και τη δημιουργία ενός εθνικού εξεταστικού οργανισμού που θα δίνει τη δυνατότητα επανάληψης των εξετάσεων ενός υποψηφίου μέσα στον ίδιο χρόνο. Για μια Παιδεία που θα υπερβαίνει τη σημερινή συσσώρευση πληροφοριών προς χάριν μιας σφαιρικής γνώσης με έντονη τη συμμετοχή των μαθητών στην αναζήτηση, στην επεξεργασία και στην κριτική των πληροφοριών και με αλλαγή του ρόλου του δασκάλου. Αυτό παράλληλα με την πλήρη αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας».
«Να θυμίσω ότι μιλάμε για την ίδρυση και τη δημιουργία ενός εθνικού εξεταστικού οργανισμού που θα δίνει τη δυνατότητα επανάληψης των εξετάσεων ενός υποψηφίου μέσα στον ίδιο χρόνο. Για μια Παιδεία που θα υπερβαίνει τη σημερινή συσσώρευση πληροφοριών προς χάριν μιας σφαιρικής γνώσης με έντονη τη συμμετοχή των μαθητών στην αναζήτηση, στην επεξεργασία και στην κριτική των πληροφοριών και με αλλαγή του ρόλου του δασκάλου. Αυτό παράλληλα με την πλήρη αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας».
Προς το παρόν όμως υπάρχουν τα
τρέχοντα προβλήματα. Τι θα γίνει με τις εφετινές πανελλαδικές εξετάσεις,
τον διαγωνισμό για την εκτύπωση των τετραδίων τους και τα σχολικά
βιβλία;
«Αυτά είναι που μας παίρνουν πάντα από κάτω. Και την παρούσα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Να διεξαγάγουμε σωστά τις εξετάσεις εισαγωγής στα πανεπιστήμια σύμφωνα με το ισχύον σήμερα σύστημα, να ετοιμάσουμε τα σχολικά βιβλία για τη επόμενη χρονιά ώστε να μοιραστούν στα σχολεία εγκαίρως, να αξιοποιήσουμε την ψηφιακή τεχνολογία που αναβαθμίζει την εκπαίδευση, αλλά και μια σειρά άλλων συναφών θεμάτων».
«Αυτά είναι που μας παίρνουν πάντα από κάτω. Και την παρούσα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Να διεξαγάγουμε σωστά τις εξετάσεις εισαγωγής στα πανεπιστήμια σύμφωνα με το ισχύον σήμερα σύστημα, να ετοιμάσουμε τα σχολικά βιβλία για τη επόμενη χρονιά ώστε να μοιραστούν στα σχολεία εγκαίρως, να αξιοποιήσουμε την ψηφιακή τεχνολογία που αναβαθμίζει την εκπαίδευση, αλλά και μια σειρά άλλων συναφών θεμάτων».
Ο νέος νόμος-πλαίσιο για τα
πανεπιστήμια, παρ' ότι κέρδισε τη συναίνεση των κομμάτων, δίχασε την
πανεπιστημιακή κοινότητα. Εχετε αρθρογραφήσει υπέρ της ανάγκης
διατήρησης των τμημάτων. Ποια είναι η θέση σας;
«Περιμένω να ακούσω τις απόψεις των πρυτάνεων που, όσο γνωρίζω, συμφωνούν όλοι ότι ένας νόμος του κράτους πρέπει να εφαρμόζεται. Οι ίδιοι, έχοντας την ευθύνη μιας ποιοτικής Παιδείας στον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, μπορούν να αναφερθούν σε θέματα ουσίας της πανεπιστημιακής Παιδείας (διδασκαλίας και έρευνας) που αφορούν το ίδιο το οικοδόμημα της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Ποιες είναι, λόγου χάριν, οι θέσεις τους σε θέματα όπως η λειτουργία του τμήματος ή του τομέα; Περιμένω με ενδιαφέρον να ακούσω τις απόψεις τους γι' αυτά τα θέματα».
«Περιμένω να ακούσω τις απόψεις των πρυτάνεων που, όσο γνωρίζω, συμφωνούν όλοι ότι ένας νόμος του κράτους πρέπει να εφαρμόζεται. Οι ίδιοι, έχοντας την ευθύνη μιας ποιοτικής Παιδείας στον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, μπορούν να αναφερθούν σε θέματα ουσίας της πανεπιστημιακής Παιδείας (διδασκαλίας και έρευνας) που αφορούν το ίδιο το οικοδόμημα της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Ποιες είναι, λόγου χάριν, οι θέσεις τους σε θέματα όπως η λειτουργία του τμήματος ή του τομέα; Περιμένω με ενδιαφέρον να ακούσω τις απόψεις τους γι' αυτά τα θέματα».
Πρέπει να επιλέγονται στα νέα Συμβούλια Διοίκησης των Πανεπιστημίων άτομα που δεν έχουν πτυχίο ΑΕΙ;
«Πιστεύω ότι, με τις αποφασιστικής σημασίας αρμοδιότητες που έχει κατά τον νόμο το Συμβούλιο Διοίκησης, δεν μπορεί να υπάρχουν μέλη του τα οποία να μην έχουν περάσει ποτέ από πανεπιστήμια. Δηλαδή μέλη του που να μην έχουν ιδέα πώς λειτουργεί και τι προσφέρει ένα πανεπιστήμιο. Δεν είναι θέμα τυπικών προσόντων αλλά θέμα ουσίας. Γιατί, αφού τα συμβούλια αυτά στην πράξη είναι ο φορέας που αποφασίζει για τα πάντα, δεν νοείται ότι θα υπάρχουν μέλη του με παντελή άγνοια της λειτουργίας του Πανεπιστημίου. Σήμερα εναπόκειται στους εκλέκτορες να μη συμπεριλάβουν στο Συμβούλιο τέτοια μέλη. Θα έπρεπε όμως να κατοχυρώνεται και στον ίδιο τον νόμο».
«Πιστεύω ότι, με τις αποφασιστικής σημασίας αρμοδιότητες που έχει κατά τον νόμο το Συμβούλιο Διοίκησης, δεν μπορεί να υπάρχουν μέλη του τα οποία να μην έχουν περάσει ποτέ από πανεπιστήμια. Δηλαδή μέλη του που να μην έχουν ιδέα πώς λειτουργεί και τι προσφέρει ένα πανεπιστήμιο. Δεν είναι θέμα τυπικών προσόντων αλλά θέμα ουσίας. Γιατί, αφού τα συμβούλια αυτά στην πράξη είναι ο φορέας που αποφασίζει για τα πάντα, δεν νοείται ότι θα υπάρχουν μέλη του με παντελή άγνοια της λειτουργίας του Πανεπιστημίου. Σήμερα εναπόκειται στους εκλέκτορες να μη συμπεριλάβουν στο Συμβούλιο τέτοια μέλη. Θα έπρεπε όμως να κατοχυρώνεται και στον ίδιο τον νόμο».
Την άλλη εβδομάδα έχουν
προσδιοριστεί νέες εκλογικές διαδικασίες σε πανεπιστήμια της χώρας για
την ανάδειξη Συμβουλίων Διοίκησης. Ως σήμερα η διαδικασία αυτή δεν
εξελίχθηκε ομαλά σε κανένα πανεπιστήμιο...
«Συνιστώ νηφαλιότητα, ψυχραιμία, σύνεση, διάλογο, από και με όλες τις πλευρές. Δεν νοούνται πράξεις βίας στα πανεπιστήμια για διαδικασίες που έχουν ψηφιστεί από τη συντριπτική πλειοψηφία του Κοινοβουλίου. Τα προβλήματα σε ακαδημαϊκό επίπεδο δεν λύνονται έτσι, γιατί τέτοια φαινόμενα προκαλούν την κοινή γνώμη και εδραιώνουν μια αντίληψη ότι στα πανεπιστήμια κυριαρχεί το χάος. Από μια τέτοια εντύπωση που απαξιώνει άδικα και υποβαθμίζει τα ΑΕΙ στη συνείδηση των πολιτών, ζημιώνονται οι ίδιοι οι φοιτητές, οι καθηγητές και τα πανεπιστήμια εν γένει».
«Συνιστώ νηφαλιότητα, ψυχραιμία, σύνεση, διάλογο, από και με όλες τις πλευρές. Δεν νοούνται πράξεις βίας στα πανεπιστήμια για διαδικασίες που έχουν ψηφιστεί από τη συντριπτική πλειοψηφία του Κοινοβουλίου. Τα προβλήματα σε ακαδημαϊκό επίπεδο δεν λύνονται έτσι, γιατί τέτοια φαινόμενα προκαλούν την κοινή γνώμη και εδραιώνουν μια αντίληψη ότι στα πανεπιστήμια κυριαρχεί το χάος. Από μια τέτοια εντύπωση που απαξιώνει άδικα και υποβαθμίζει τα ΑΕΙ στη συνείδηση των πολιτών, ζημιώνονται οι ίδιοι οι φοιτητές, οι καθηγητές και τα πανεπιστήμια εν γένει».
Οι αριθμοί στην Παιδεία έχουν
από κάθε άποψη μειωθεί εφέτος λόγω κρίσης. Λιγότερα σχολεία, λιγότεροι
καθηγητές... Προβλέπονται νέα μέτρα;
«Ευτυχώς δεν προβλέπονται άλλες μειώσεις στο δυναμικό των εκπαιδευτικών στα σχολεία. Το αντίθετο μάλιστα. Η ανάκαμψη από την κρίση της οικονομίας θα πρέπει να συνδεθεί με μια ανάκαμψη στην Παιδεία μας. Είναι μια θέση που πάντοτε υποστηρίζω και που, όπως με διαβεβαίωσε στο Υπουργικό Συμβούλιο όπου την επανέλαβα ο πρωθυπουργός μας κ. Λουκάς Παπαδήμος, είναι αποδεκτή και από τους οικονομολόγους».
«Ευτυχώς δεν προβλέπονται άλλες μειώσεις στο δυναμικό των εκπαιδευτικών στα σχολεία. Το αντίθετο μάλιστα. Η ανάκαμψη από την κρίση της οικονομίας θα πρέπει να συνδεθεί με μια ανάκαμψη στην Παιδεία μας. Είναι μια θέση που πάντοτε υποστηρίζω και που, όπως με διαβεβαίωσε στο Υπουργικό Συμβούλιο όπου την επανέλαβα ο πρωθυπουργός μας κ. Λουκάς Παπαδήμος, είναι αποδεκτή και από τους οικονομολόγους».
Εφέτος ωστόσο τα προβλήματα στα
σχολεία ήταν πολλά. Η ανεργία και η οικογενειακή δυσπραγία ανέδειξαν
φαινόμενα υποσιτισμού, χαμηλών επιδόσεων, ακόμη και απαξιωτικών στάσεων
απέναντι στην ανάγκη για μόρφωση.
«Μπορώ να διαβεβαιώσω τις οικογένειες των μαθητών μας ότι θα προσπαθήσουμε μέσω των κοινοτικών κονδυλίων μας - δεν μπορώ να σκεφτώ άλλη πηγή πόρων - να αντιμετωπίσουμε άμεσα δύο μεγάλα προβλήματα, τα οποία άλλωστε επισημάναμε και στον εθνικό διάλογο για την Παιδεία: Πρώτον, θα βοηθήσουμε μαθησιακά τους αδύναμους μαθητές μέσα στη σχολική τάξη ώστε να μη χρειάζονται φροντιστήρια έξω από αυτήν παρέχοντάς τους ενισχυτική διδακτική στήριξη. Δεύτερον, θα βοηθήσουμε, συμβουλευτικά, μαθητές αλλά και γονείς με ποικίλα ψυχολογικά προβλήματα, πολλά από τα οποία είναι απότοκα της οικονομικής κρίσης. Οι γονείς που πλήττονται από την κρίση πρέπει να αισθανθούν ότι το Κράτος υπάρχει δίπλα τους ως Κράτος Πρόνοιας και τους βοηθάει».
«Μπορώ να διαβεβαιώσω τις οικογένειες των μαθητών μας ότι θα προσπαθήσουμε μέσω των κοινοτικών κονδυλίων μας - δεν μπορώ να σκεφτώ άλλη πηγή πόρων - να αντιμετωπίσουμε άμεσα δύο μεγάλα προβλήματα, τα οποία άλλωστε επισημάναμε και στον εθνικό διάλογο για την Παιδεία: Πρώτον, θα βοηθήσουμε μαθησιακά τους αδύναμους μαθητές μέσα στη σχολική τάξη ώστε να μη χρειάζονται φροντιστήρια έξω από αυτήν παρέχοντάς τους ενισχυτική διδακτική στήριξη. Δεύτερον, θα βοηθήσουμε, συμβουλευτικά, μαθητές αλλά και γονείς με ποικίλα ψυχολογικά προβλήματα, πολλά από τα οποία είναι απότοκα της οικονομικής κρίσης. Οι γονείς που πλήττονται από την κρίση πρέπει να αισθανθούν ότι το Κράτος υπάρχει δίπλα τους ως Κράτος Πρόνοιας και τους βοηθάει».
Η εμπειρία σας από τη συμμετοχή σας στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου;
«Είναι μια πολύ χρήσιμη εμπειρία για έναν μη πολιτικό σε πολιτική θέση. Ο δάσκαλος σε ένα συμβούλιο όπως το υπουργικό, όπου αναζητούνται και αντιμετωπίζονται τα μεγάλα τρέχοντα προβλήματα της χώρας, συνειδητοποιεί πλευρές που δεν έχει συλλάβει και βλέπει πόσο σύνθετα και δυσεπίλυτα είναι αυτά τα ζητήματα. Προβληματίζεται έτσι και ο ίδιος, με μεγαλύτερη αισιοδοξία ή ενίοτε και με απαισιοδοξία. Θεωρώ ότι η συσπείρωση όλων των δυνάμεων, ψυχικών, διανοητικών, πολιτικών, είναι απαραίτητη. Θα ξεπεράσουμε τελικά αυτή την κρίση. Ευτυχώς, αυτή η μικρή χώρα έχει μεγάλες αντοχές...».
«Είναι μια πολύ χρήσιμη εμπειρία για έναν μη πολιτικό σε πολιτική θέση. Ο δάσκαλος σε ένα συμβούλιο όπως το υπουργικό, όπου αναζητούνται και αντιμετωπίζονται τα μεγάλα τρέχοντα προβλήματα της χώρας, συνειδητοποιεί πλευρές που δεν έχει συλλάβει και βλέπει πόσο σύνθετα και δυσεπίλυτα είναι αυτά τα ζητήματα. Προβληματίζεται έτσι και ο ίδιος, με μεγαλύτερη αισιοδοξία ή ενίοτε και με απαισιοδοξία. Θεωρώ ότι η συσπείρωση όλων των δυνάμεων, ψυχικών, διανοητικών, πολιτικών, είναι απαραίτητη. Θα ξεπεράσουμε τελικά αυτή την κρίση. Ευτυχώς, αυτή η μικρή χώρα έχει μεγάλες αντοχές...».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου