Blogger Widgets

Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2011

Φ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ «Για τελούμενες αξιόποινες πράξεις μέσα στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ θα εφαρμοστεί η κοινή νομοθεσία»

0ι δυνάμεις που αντιτάσσονται στις αλλαγές στο ελληνικό πανεπιστήμιο, αποτελούν πολύ μικρή μειοψηφία τόνισε σήμερα στη Βουλή η Αν. υπουργός Παιδείας Φ. Γεννηματά απαντώντας σε ερώτηση του Βουλευτή Μ. Βορίδη και πρόσθεσε: «Οι φοιτητές που αντιδρούν δεν έχουν πλήρη γνώση του νόμου και των λεπτομερειών του, παρά τον εξαντλητικό διάλογο που έχει προηγηθεί σχεδόν για ένα χρόνο». 


Η κ. Γεννηματά υπενθύμισε πως «σύμφωνα με το νέο νόμο ορίζεται ξεκάθαρα ο οικείος Πρύτανης ως υπεύθυνος για τη διαφύλαξη τόσο της ακαδημαϊκής ελευθερίας και διδασκαλίας, όσο και για την ασφάλεια του προσωπικού και της περιουσίας των ΑΕΙ».

Για ενδεχόμενες τελούμενες αξιόποινες πράξεις μέσα στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ η Αν. υπουργός το ξεκαθάρισε ότι « θα εφαρμοστεί η κοινή νομοθεσία».

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαϊδου): Εισερχόμαστε στη συζήτηση της με αριθμό 1202/30-8-2011 επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού κ. Μαυρουδή Βορίδη προς την Υπουργό Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, σχετικά με την αναστολή της εξεταστικής περιόδου στα πανεπιστήμια.

Ο κ. Βορίδης έχει το λόγο, για να μας παρουσιάσει την ερώτηση.

ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κυρία Υπουργέ, ψηφίστηκε με μεγάλη πλειοψηφία πολύ πρόσφατα από τη Βουλή ο νόμος για τη λειτουργία διασφάλισης της ποιότητας των σπουδών και διεθνοποίησης των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.

Αξίζει να σημειωθεί –και έχει μία σημασία για το σκεπτικό, το οποίο θα αναπτύξω- ότι ο νόμος αυτός ψηφίστηκε, όχι μόνο με ευρεία πλειοψηφία στη Βουλή, αλλά και κατόπιν εκτενούς διαβουλεύσεως και αφού είχε προηγηθεί και ο διάλογος για την παιδεία με όλους τους φορείς και τα Κόμματα. Αφού ψηφίστηκε ο νόμος, υπήρξε μία απόφαση, περί αναβολής ενάρξεως της εξεταστικής περιόδου στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα για μία εβδομάδα και εν συνεχεία, υπήρξε σειρά δηλώσεων στελεχών της Αριστεράς που αναφερόντουσαν στην πρόθεση τμημάτων της Πανεπιστημιακής Κοινότητας να προβούν σε καταλήψεις στις σχολές, προκειμένου να μην εφαρμοστεί ο νόμος ή να εκφράσουν την αντίθεσή τους αυτή.

Το ερώτημα το οποίο έχω να απευθύνω στην Κυβέρνηση, είναι το εξής:

Πρώτον, πώς θα αντιμετωπίσετε την απόφαση για αναστολή της εξεταστικής περιόδου που συνδέεται μάλιστα μ' αυτό το ζήτημα;

Δεύτερον, ποια είναι η στάση σας πλέον απέναντι στο φαινόμενο των καταλήψεων, ενόψει και του ότι έχει καταργηθεί το πανεπιστημιακό άσυλο. Οι καταλήψεις πλέον δημοσίων κτιρίων και των σχολών αποτελούν παράνομη πράξη και η ερώτηση είναι σαφής: Θα αντιμετωπισθεί από την Κυβέρνηση ως τέτοια;

Τονίζω δε ότι εδώ πλέον δεν υπάρχει καμία νομιμοποίηση στις αντιδράσεις αυτές, όχι απλώς γιατί είναι ένας ψηφισμένος νόμος το επιχείρημα της νομιμότητας, αλλά κυρίως γιατί είναι ένας πολύ πρόσφατος νόμος και επίσης είναι ένας νόμος στον οποίο έχει προηγηθεί εκτενέστατη διαβούλευση. Άρα, ακούστηκαν η κοινωνία και οι φορείς σε όλα τα επίπεδα. Κάποια στιγμή, λοιπόν, πρέπει να τελειώνει αυτό και επομένως πρέπει να εφαρμόζεται τότε ο νόμος, αφού και σε ουσιαστικό επίπεδο, αλλά και σε τυπικό επίπεδο έχει ολοκληρωθεί μια διαδικασία.

Θα ήθελα, λοιπόν, κυρία Υπουργέ, τη θέση της Κυβέρνησης για το πώς θα αντιμετωπιστούν οι ενέργειες αυτές προκειμένου να επιβληθεί επιτέλους η τάξη και η ευνομία στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαϊδου): Στην ερώτηση του κ. Βορίδη θα απαντήσει η Αναπληρωτής Υπουργός κυρία Φωτεινή Γεννηματά.

ΦΩΤΕΙΝΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ (Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.

Κύριε Βορίδη, όπως είπατε και εσείς στην τοποθέτησή σας, αυτός ο νόμος, με τη συμβολή και του δικού σας κόμματος, ψηφίστηκε από μια πρωτόγνωρη, θα έλεγα, για τα μεταπολιτευτικά δεδομένα κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Με βάση το νομοσχέδιο, όπως είχε κατατεθεί, αλλά και με βάση το νόμο, όπως τελικά ψηφίστηκε, οι περισσότερες πολιτικές δυνάμεις κατάφεραν να βρουν μια βάση συνεννόησης και σύμπλευσης στο αυτονόητο. Ποιο ήταν αυτό; Ότι τα πανεπιστήμιά μας θα έπρεπε επιτέλους να αλλάξουν, να αφήσουν πίσω τους όλα όσα τα κρατούσαν δεσμευμένα, να ξεπεράσουν κάποιες πρακτικές που δεν τα βοηθούσαν σε τίποτα, να εκσυγχρονιστούν, να εκσυγχρονίσουν τον τρόπο λειτουργίας τους σύμφωνα και με τα όσα συμβαίνουν πια διεθνώς και στον τομέα της αξιολόγησης και στον τομέα της αυτοδιοίκησης και στον τομέα της χρηματοδότησης και της φοιτητικής μέριμνας και της προάσπισης της ακαδημαϊκής ελευθερίας. Γιατί κύριο στόχο όλοι μας έχουμε την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.

Θα ήθελα ιδιαίτερα να σταθώ ανάμεσα στα άλλα οφέλη που προσδοκούμε όλοι μας από αυτές τις αλλαγές στο ότι χρειαζόμαστε, ιδιαίτερα αυτή την εποχή, πτυχία με μεγαλύτερη αξία. Αισθάνομαι -και νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε σ’ αυτό- ότι το οφείλουμε στη νέα γενιά της πατρίδας μας.

Είναι δεδομένο ότι αυτή η συμφωνία που διαμορφώθηκε μέσα στο ελληνικό Κοινοβούλιο έρχεται σε αντίθεση, σε ρήξη θα έλεγα, με κατεστημένες αντιλήψεις, νοοτροπίες και συμφέροντα μέσα σ’ αυτό το χώρο. Γι’ αυτό ακριβώς, κύριε Βορίδη, είχε και τόσο μεγάλη αξία και τόσο μεγάλη σημασία η συμφωνία που επιτεύχθηκε.
Αποτελεί βαθιά πεποίθησή μας –και το πιστεύω και προσωπικά- ότι οι δυνάμεις που αντιτάσσονται στις αλλαγές στο ελληνικό πανεπιστήμιο, αποτελούν πολύ μικρή μειοψηφία. Ο νόμος δίνει τη δυνατότητα τόσο στους πανεπιστημιακούς όσο και στις τάξεις των ενεργών φοιτητών που αγωνιούν για το αύριο και επιθυμούν να αποκτήσουν τα καλύτερα δυνατά εφόδια, να δουλέψουν επιτέλους σε ένα χώρο αυτονομίας, έρευνας, δημιουργικότητας, αλληλεγγύης. Αυτές οι δημιουργικές δυνάμεις, πέρα από κομματικές ταυτότητες, είναι που θα εφαρμόσουν στην πράξη το νόμο. Γιατί ουσιαστικά ο νόμος αυτές αφορά και εξυπηρετεί.

Πρόσφατα άλλωστε η Σύνοδος των Πρυτάνεων, παρά τις όποιες επιμέρους διαφωνίες της για το νόμο, αποφάσισε την ομαλή λειτουργία των πανεπιστημίων. Η δημοκρατία στην οποία ζούμε, διασφαλίζει το δικαίωμα στη διαφωνία του καθενός, αρκεί να ακολουθεί τη νόμιμη και ειρηνική οδό.

Πιστεύω ακράδαντα ότι η συντριπτική πλειονότητα της πανεπιστημιακής κοινότητας, θα αρθεί στο ύψος των περιστάσεων όπως ακριβώς συνέβη και μέσα στο Κοινοβούλιο και θα συμβάλει με κάθε τρόπο στην ομαλή υλοποίηση του νόμου.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαϊδου): Το λόγο έχει ο ερωτών Βουλευτής κ. Βορίδης.

ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Κυρία Υπουργέ, θα συμφωνήσω μαζί σας. Προφανώς είναι μια μειοψηφία πλέον η οποία ασκεί βία και τρομοκρατία μέσα στο χώρο των πανεπιστημίων. Αυτό είναι ξεκάθαρο. Είναι οικτρή μειοψηφία μέσα στην κοινωνία. Όμως, το πρόβλημα της επιβολής του νόμου παραμένει. Αυτό είναι ένα πρόβλημα το οποίο δεν έχει λυθεί μέσα στα πανεπιστήμια.

Πολύ καλά λέτε και συμφωνώ απόλυτα ότι προφανώς υπάρχουν ομάδες με συμφέροντα οι οποίες θέλουν να συγκρουστούν μέσα στο χώρο των πανεπιστημίων. Τα προβλήματα αυτά δεν θα λυθούν με το να επισημαίνουμε τα καλά του νόμου. Εγώ αντιλαμβάνομαι ότι μπορεί να υπάρχουν τμήματα της κοινωνίας που να αντιτίθενται σε κομμάτια της νομοθεσίας. Εγώ το δέχομαι αυτό και αποδέχομαι και τη δυνατότητά τους να κινητοποιηθούν εναντίον της νομοθεσίας. Αποδέχομαι επίσης τη δυνατότητά τους και το δικαίωμά τους να θέλουν να ανοίξουν ένα διάλογο πάνω σε νομοθετημένα ζητήματα. Όλα αυτά είναι εντάξει αλλά, πρώτον, δεν το κάνουμε όταν ένα νομοσχέδιο έχει τελειώσει, όταν ένας νόμος ψηφίστηκε μια εβδομάδα πριν. Γιατί τι να συζητήσουμε; Δεν υπάρχει πεδίο διαλόγου. Δεύτερον, τα ουσιαστικά επιχειρήματα έχουν ακουστεί σε εξαντλητικό βαθμό, από όλες τις πλευρές. Άρα, αυτό κάποια στιγμή κρίθηκε.

Μπορεί ο νόμος αυτός να επαναξιολογηθεί σε τέσσερα, σε πέντε, σε επτά χρόνια, να δούμε πώς λειτούργησε, τα κενά του, τι πρέπει να αλλάξει, αν ήταν σωστή η κατεύθυνση ή όχι. Δεν μπορεί να επαναξιολογηθεί και μάλιστα αυθαιρέτως, χωρίς καμιά θεσμική διαδικασία σε πέντε μέρες από την ψήφισή του. Δεν έχουμε, λοιπόν, τέτοιο ζήτημα εδώ. Δεν θα τους πείσετε ούτε εσείς, ούτε εμείς ότι ο νόμος αυτός είναι καλός. Δεν θα τους πείσετε για τα αξιόλογα στοιχεία του ή για το τι πρέπει να γίνει. Δεν θα πειστούν.

Το ερώτημα, λοιπόν, είναι απλό και καθαρό και πρέπει να απαντήσει η Κυβέρνηση σ’ αυτό. Την απάντηση δεν την οφείλει στον Λαϊκό Ορθόδοξο Συναγερμό ή στην Νέα Δημοκρατία, οι οποίοι ψήφισαν μαζί με την Κυβέρνηση, μαζί με την κυβερνητική πλειοψηφία, αυτό το νόμο και αξιώνουν τώρα βεβαίως την εφαρμογή του. Δεν είναι ότι χρωστάτε σε εμάς την απάντηση. Υπάρχουν φοιτητές που θέλουν να σπουδάσουν. Υπάρχει κόσμος που περιμένει να πάει να κάνει τα μεταπτυχιακά του. Υπάρχουν οικογένειες που ματώνουν κάθε μέρα για να συντηρήσουν το παιδί τους, το οποίο κάποια στιγμή πρέπει να πάρει πτυχίο για να βγει στην παραγωγική διαδικασία να κερδίσει το ψωμί του. Και αυτή τη στιγμή έχουμε σχολές υπό κατάληψη. Μπορεί να μου πει η Κυβέρνηση πώς θα το αντιμετωπίσει; Γιατί βεβαίως με την ελπίδα και την αισιοδοξία αυτό δεν αντιμετωπίζεται. Δεν θα μας ακούσουν, δεν θα ακούσουν παραινέσεις ακριβώς γιατί είναι οργανωμένα συμφέροντα, ακριβώς γιατί δεν πιστεύουν σε κανένα έλλογο σχήμα, ακριβώς γιατί δεν τους νοιάζει να λειτουργήσουν τα πανεπιστήμια, δεν έχουν καμία όρεξη να ακούσουν τίποτα από όλα αυτά. Τους νοιάζει να διατηρήσουν τη στενή αντίληψη του τσιφλικιού τους, που έχουν περιχαρακώσει με την ανοχή των παραδοσιακών πολιτικών δυνάμεων όλα αυτά τα χρόνια.

Τώρα, λοιπόν, ο νόμος ψηφίστηκε, η κοινοβουλευτική έγκριση υπάρχει και υπάρχει το εκτελεστικό βάρος του στην Κυβέρνηση. Τι θα κάνει η Κυβέρνηση για να αντιμετωπίσει το κύμα καταλήψεων;

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαϊδου): Η κυρία Γεννηματά, έχει το λόγο.

ΦΩΤΕΙΝΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ (Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Κύριε Βορίδη, όπως είπατε και εσείς στην πρωτολογία σας αυτός ο νόμος υπερψηφίστηκε αφού πρώτα είχε προηγηθεί εξαντλητικός διάλογος για όλα τα θέματα που ρυθμίζει. Εμείς, όμως, ακόμα και αυτή την ώρα, ακόμα και μετά την ψήφιση του νόμου, επειδή θεωρούμε ότι υπάρχουν φοιτητές που ίσως έχουν παρανοήσει, που ίσως δεν έχουν κατανοήσει απολύτως όλες τις λεπτομέρειες, ως Υπουργείο Παιδείας αναλαμβάνουμε την ευθύνη να κάνουμε γνωστές όλες τις λεπτομέρειες του νόμου, να λύσουμε κάθε πιθανή παρανόηση.

Για το σκοπό αυτό αύριο το πρωί δίνουμε συνέντευξη Τύπου και δίνουμε στη δημοσιότητα πενήντα ερωτήσεις και απαντήσεις οι οποίες θεωρούμε ότι θα λύσουν οποιαδήποτε απορία έχει δημιουργηθεί μέχρι σήμερα.

Αυτό το κάνουμε ακριβώς γιατί πιστεύουμε ότι οι φοιτητές που αντιδρούν δεν έχουν πλήρη γνώση του νόμου και των λεπτομερειών του, παρά τον εξαντλητικό διάλογο που έχει προηγηθεί σχεδόν για ένα χρόνο.

Θέλω, όμως, να τονίσω ότι η κόκκινη γραμμή για μας είναι κάτι που όλες οι δημοκρατικές δυνάμεις του πανεπιστημίου επιθυμούν: Η απόλυτη ελευθερία της έρευνας, της διδασκαλίας, της διακίνησης των ιδεών στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Αυτή την ελευθερία θα προασπιστούμε με κάθε τρόπο, χωρίς παραχωρήσεις και χωρίς πισωγυρίσματα.

Σας θυμίζω ότι σύμφωνα με το νέο νόμο ορίζεται ξεκάθαρα ο οικείος Πρύτανης ως υπεύθυνος για τη διαφύλαξη τόσο της ακαδημαϊκής ελευθερίας και διδασκαλίας, όσο και για την ασφάλεια του προσωπικού και της περιουσίας των ΑΕΙ. Για ενδεχόμενες τελούμενες αξιόποινες πράξεις θα εφαρμοστεί η κοινή νομοθεσία. Επαναλαμβάνω, όμως, ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας παραμένει ανοικτή σε οποιονδήποτε θέλει να κατανοήσει την ουσία του νόμου και να συνεργαστεί για την καλύτερη δυνατή εφαρμογή του.

Με αίσθημα ευθύνης, αλλά και σεβασμού στη διαφορετικότητα των απόψεων θα κάνουμε ότι είναι δυνατό για να προληφθούν συμπεριφορές που υποβαθμίζουν το ρόλο των Ανωτάτων Ιδρυμάτων μας και παρεμποδίζουν την απρόσκοπτη παροχή γνώσης σε όλους τους φοιτητές.

Κανένα μέλος της πανεπιστημιακής κοινότητας δεν πιστεύω, κύριε Βορίδη, ότι θέλει να χαθούν εξετάσεις, εξάμηνα, να μπλοκαριστούν φοιτητές από την ολοκλήρωση των σπουδών τους.

Στην εποχή που ζούμε, το τελευταίο που μπορώ να φανταστώ και να πιστέψω είναι μια πανεπιστημιακή κοινότητα που θα θελήσει να υπερασπιστεί στενά συνδικαλιστικά, κομματικά ή συντεχνιακά συμφέροντα. Πιστεύω και ελπίζω ότι η κοινωνία μας βρίσκεται πολλά βήματα πιο μπροστά από εμάς και είναι έτοιμη να μας εκπλήξει θετικά, αρκεί ο καθένας να αναλάβει τις ευθύνες που του αναλογούν.

Σας ευχαριστώ.


 Πηγή : esos.gr




Δεν υπάρχουν σχόλια: