Στα τέσσερα βασικά ερωτήματα που κυριαρχούν στους εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές απαντά στο esos.gr η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου , σχετικά με το θόρυβο που έχει προκαλέσει η επιχειρούμενη συγχώνευση σχολείων σε όλη την Ελλάδα.
«Οι συνενώσεις δεν γίνονται με λογικές ¨προκρούστειας κλίνης¨» απαντά η υφ. Παιδείας στο esos και σημειώνει:
-«Δεν δημιουργούμε σχολεία «μαμούθ», αλλά σχολεία που εξασφαλίζουν την ποιότητα της παρεχομένης εκπαίδευσης και εγγυώνται ίσες ευκαιρίες για όλους»
-«Όλες οι δράσεις του Υπουργείου Παιδείας συνδέονται με τη φιλοσοφία μας για το Νέο Σχολείο. Ένα σχολείο ιδεών και γνώσης για τα παιδιά μας χωρίς τοίχους και εμπόδια»
-«Δεν συνενώνουμε για να συνενώσουμε»
-«Καμία εξοικονόμηση πόρων δεν νοείται αν έχει βλαπτικές μεταβολές στους μαθητές και τις μαθήτριες»
Η ΣΥΝΕΤΕΥΞΗ
Ειδικότερα , ολόκληρη η συνέντευξη της υφ. Παιδείας , έχει ως εξής:
Ερ. 1: Γιατί το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να προχωρήσει στις συνενώσεις- ιδρύσεις σχολικών μονάδων για το σχολικό έτος 2011-2012;
Η διαδικασία των συνενώσεων και ιδρύσεων σχολικών μονάδων γίνεται κάθε χρόνο βάσει του ισχύοντος νομικού πλαισίου (ν. 1566/85). Το Υπουργείο Παιδείας άνοιξε φέτος δημόσιο διάλογο, δίνοντας έτσι ιδιαίτερη έμφαση με δεδομένη την ύπαρξη νεοεκλεγέντων δημοτικών αρχών στους νέους «Καλλικρατικούς» Δήμους. Το Νέο Σχολείο είναι ένα σχολείο ιδεών και γνώσης για τα παιδιά μας, ανοικτό στην κοινωνία, χωρίς τοίχους και εμπόδια. Προς την κατεύθυνση αυτή, επιδιώκουμε τη συνέχιση της γόνιμης συνεργασίας με τους Φορείς Εκπαίδευσης και την Τοπική Αυτοδιοίκηση αποσκοπώντας σε ένα βελτιωμένο σχολικό χάρτη που θα επιτρέψει σε όλα τα σχολεία της χώρας να αξιοποιήσουν τις αλλαγές που φέρνει το Νέο Σχολείο.
Όπως είναι γνωστό το 2011 είναι χρονιά όπου οι αλλαγές στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση συνεχίζονται και εντείνονται. Ήδη είναι σε τελική φάση επεξεργασίας η νέα δομή του Λυκείου για τον επόμενο Σεπτέμβρη, τα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών Ά Δημοτικού έως Γ΄Γυμνασίου προετοιμάζονται, ενώ το ψηφιακό σχολείο επεκτείνεται σταθερά. Πρωτοβουλίες και προγράμματα όπως τα 801 Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Πρόγραμμα συνεχίζονται, αξιολογούνται και στο μέτρο του δυνατού επεκτείνονται το Σεπτέμβριο. Παράλληλα ξεκινά με το κλείσιμο της σχολικής χρονιάς το μεγάλο πρόγραμμα επιμόρφωσης με συμμετοχή των ίδιων των εκπαιδευτικών, ενώ αλλάζει και ο διοικητικός χάρτης της εκπαίδευσης με στόχο τη ενίσχυση της σχολικής μονάδας και την απλούστευση των διαδικασιών. Είναι λοιπόν σημαντικό μια πάγια διαδικασία της εκπαίδευσης τα τελευταία 25 χρόνια, οι ιδρύσεις και συνενώσεις σχολείων να δεθεί αρμονικά με αυτές τις εξελίξεις.
Ερ. 2: Ποια είναι τα κριτήρια που έχετε θέσει ως Υπουργείο για την συνένωση- Ίδρυση ενός σχολείου;
Τα κριτήρια που προσμετρούνται κατά τη διαδικασία των συνενώσεων και ιδρύσεων σχολικών μονάδων είναι πρωτίστως εκπαιδευτικά. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στις κτηριακές υποδομές και στον εξοπλισμό της σχολικής μονάδας. Ταυτόχρονα, συνυπολογίζονται η απόσταση, χιλιομετρικά και χρονικά προσδιορισμένη, το γεωγραφικό ανάγλυφο της κάθε περιοχής, το οδικό δίκτυο και οι καιρικές συνθήκες που επικρατούν καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους. Είναι αυτονόητο, ότι κατά τη διαδικασία των συνενώσεων, εξαιρούνται οι απομακρυσμένες και ακριτικές περιοχές (π.χ. νησιωτικές περιοχές, ορεινά και δυσπρόσιτα χωριά), έστω και αν οι υπάρχουσες σχολικές μονάδες εμπίπτουν στα γενικά κριτήρια συνενώσεων - ιδρύσεων.
Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη ψυχοκοινωνικά κριτήρια, προϋπόθεση για το Υπουργείο Παιδείας είναι να διασφαλιστεί ότι κάθε μαθητής θα έχει μια ομαλή μετάβαση, στην πιθανή αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, ώστε να μην διαταραχτεί ο ψυχισμός του. Επιστημονικές έρευνες και μελέτες αποδεικνύουν ότι τα παιδιά κοινωνικοποιούνται ορθότερα και πληρέστερα σε πολυπληθείς ομάδες παρά σε ολιγομελή κοινωνικά σύνολα. Αυτονόητο είναι ότι η λογική αυτή δεν απευθύνεται στον αριθμό των μαθητών ανά τάξη, ο οποίος είναι προκαθορισμένος με Υπουργική Απόφαση του 2006 (Δημοτικά 25, Γυμνάσια & ΓΕΛ 30, ΕΠΑΛ 25), αλλά στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο της σχολικής μονάδας. Δεν δημιουργούμε σχολεία και τάξεις «μαμούθ». Δημιουργούμε σχολεία που εξασφαλίζουν την ποιότητα της παρεχομένης εκπαίδευσης και εγγυώνται ίσες ευκαιρίες για όλους τους μαθητές.
Ερ. 3: Το Υπουργείο Παιδείας έθεσε τη διαδικασία σε διαβούλευση. Επικοινωνιακή τακτική ή επί της ουσίας διάλογος;
Η φιλοσοφία μας είναι να συζητώνται οι πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης με τους εμπλεκόμενους φορείς και τους πολίτες. Αφουγκραζόμαστε τις απόψεις τους, τα σχόλιά τους και τις προτάσεις τους. Δεν φοβόμαστε το δημόσιο διάλογο, απεναντίας τον επιζητούμε χωρίς να κρυβόμαστε με αποφάσεις πίσω από κλειστές πόρτες. Θέτουμε όλα τα μεγάλα ζητήματα σε διαβούλευση. Για πρώτη φορά αναρτήθηκε προς διαβούλευση ο προσδιορισμός κείμενου εγκύκλιου και όχι μια νέα νομοθετική πρωτοβουλία ή Υπουργική Απόφαση, λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος και της υψηλής ανταπόκρισης που αναμενόταν από την εκπαιδευτική κοινότητα. Όλα τα σχόλια (504 στον αριθμό) προσμετρήθηκαν και πολλές από τις προτάσεις ενσωματώθηκαν στο τελικό κείμενο που εστάλη στους Περιφερειακούς Διευθυντές. Επίσης, ενημερώθηκαν διεξοδικά, με προσωπική μου επιστολή, εκτός από τις Ομοσπονδίες και τους άλλους εκπαιδευτικούς φορείς και οι Δήμοι, ώστε να καταθέσουν τις προτάσεις τους. Στόχος μας είναι η συμβολή όλων για την ορθολογική, δίκαιη και αποτελεσματική υλοποίηση των συνενώσεων και ιδρύσεων σχολικών μονάδων.
Για παράδειγμα, με βάση και τα σχόλια της διαβούλευσης, δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στο κριτήριο της τοπικής ανάπτυξης, και στα δημογραφικά στοιχεία της κάθε περιοχής. Υπό αυτό το πρίσμα, η εξέταση του κάθε δήμου, της κάθε σχολικής μονάδας είναι περιπτωσιολογική και μεμονωμένη. Δεν λειτουργούμε με λογικές «προκρούστειας κλίνης». Όταν μια περιοχή εμφανίζει ικανοποιητικούς δείκτες οικονομικής ανάκαμψης και μετοίκησης πληθυσμού, οι προτάσεις για συνενώσεις ή ιδρύσεις σχολείων θα πρέπει να διευκολύνουν και όχι να εμποδίζουν την ανάπτυξη.
Ερ. 4: Υπάρχει έντονο κλίμα στην εκπαιδευτική κοινότητα ότι οι συνενώσεις προέρχονται ως απόρροια της οικονομικής συγκυρίας της χώρας μας. Τι έχετε να δηλώσετε πάνω σε αυτό;
Στην περίπτωση των συνενώσεων η εξοικονόμηση πόρων ή ανθρώπινου δυναμικού, επέρχεται ως αποτέλεσμα και δεν λειτουργεί ως κριτήριο. Συνεχίζουμε το μεγάλο εγχείρημα για εξορθολογισμό στο χώρο της εκπαίδευσης και αξιοποίησης του εκπαιδευτικού μας δυναμικού, αξιόμαχου στη συντριπτική του πλειοψηφία και παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε.
Πάνω στην αρχή της δημόσιας και δωρεάν Παιδείας για όλους τους μαθητές, περιορίζουμε τη σπατάλη, ώστε να μπορούμε να αξιοποιούμε τους πόρους εκεί όπου υπάρχουν πραγματικές και λειτουργικές ανάγκες. Ανάγκες για τους μαθητές και την τάξη. Ούτε η χώρα μας, αλλά και ούτε ο χώρος της εκπαίδευσης αντέχουν άλλη κακοδιαχείριση και διασπάθιση δημοσίου χρήματος. Η εξοικονόμηση πόρων δεν σημαίνει όμως έκπτωση στην ποιότητα της εκπαίδευσης. Επενδύουμε λοιπόν στις πραγματικές και στις λειτουργικές ανάγκες της Παιδείας. Στόχος μας είναι να συνδυαστεί η ανάκαμψη της περιφέρειας με τις καινοτόμες δράσεις του Υπουργείου Παιδείας.
Δυο τρία παραδείγματα της λογικής που θέλουμε να διέπει τις συνενώσεις διευκολύνουν την κατανόηση και των στόχων και των προθέσεών μας. Ολιγοθέσια δημοτικά σχολεία ενώνονται σε μεγαλύτερα με στόχο, εκεί όπου η γεωγραφία το επιτρέπει, να έχουμε 6θέσια δημοτικά σχολεία για να έχει κάθε τάξη το δάσκαλό της. Η αναδιάρθρωση ενός δεκαθέσιου με ένα 8 θέσιο δημοτικό σχολείο σε ένα 12θέσιο και ένα 6θέσιο σε μια πόλη έχει προφανές όφελος το νέο 12θέσιο που θα λειτουργήσει με το αναμορφωμένο πρόγραμμα για τους μαθητές. Σε πολλές περιπτώσεις τα σχολεία αυτά συστεγάζονται. Τέλος η συνένωση δύο συστεγαζόμενων γυμνασίων ή λυκείων μπορεί σε ορισμένες, όχι σε όλες, τις περιπτώσεις διπλοβάρδιας να δώσει λύση στο φαινόμενο αυτό. Εν κατακλείδι, δεν συνενώνουμε για να συνενώσουμε. Καμία εξοικονόμηση πόρων δεν νοείται αν έχει βλαπτικές μεταβολές στους μαθητές και τις μαθήτριες. Θέλω να καλέσω όλους να συμβάλλουν προς αυτήν την κατεύθυνση.
Πηγή : esos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου